
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

CONSORTIUM FOR INDEPENDENT 
JOURNALISM, INC., 

Plaintiff, 

-v.- 

THE UNITED STATES OF AMERICA and 
NEWSGUARD TECHNOLOGIES, INC., 

Defendants. 

23 Civ. 7088 (KPF) 

OPINION AND ORDER 

 

KATHERINE POLK FAILLA, District Judge: 

Before the Court are two motions to dismiss claims of First Amendment 

violations and defamation that were brought by the Consortium for 

Independent Journalism, Inc. (“Consortium News” or “Plaintiff”) against the 

United States of America (the “Government”) and NewsGuard Technologies, Inc. 

(“NewsGuard”) (collectively, “Defendants”).  NewsGuard, the lesser-known of 

the two defendants, is a private company that rates the trustworthiness of 

online news sources.  Plaintiff alleges that the Government and NewsGuard 

jointly violated Plaintiff’s First Amendment rights by virtue of a contract 

between the two, pursuant to which NewsGuard identified instances of foreign 

propaganda in online news sources, specifically, Plaintiff’s articles concerning 

matters related to Russia and Ukraine.  Plaintiff also brings a claim of 

defamation against NewsGuard based on its labeling of the Consortium News 

website.   

To be sure, this litigation raises several hot-button issues regarding the 

metes and bounds of the First Amendment, state action, and defamation.  But 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 1 of 55



2 
 

however provocative they may appear at first glance, these issues fall 

comfortably within settled law, and for the reasons that follow, the Court 

dismisses Plaintiff’s Second Amended Complaint with prejudice. 

BACKGROUND1 

A. Factual Background 

1. NewsGuard’s Labeling of Online News Sources 

NewsGuard is a private, New York-based for-profit company that rates 

the trustworthiness of online news sources.  (SAC ¶ 31).  It has approximately 

40,000 subscribers who pay approximately $4.95 monthly to receive these 

ratings.  (Id.).  Its subscribers include several institutional and governmental 

clients, such as libraries and universities.  (Id.).  Among other services, 

NewsGuard provides detailed “Nutrition Labels” that rate the trustworthiness, 

reliability, and ethics of online news organizations based on nine criteria that 

yield a “trust” scale of zero to one hundred points.  (Id. ¶ 32).  When 

 
1  This Opinion draws its facts from the Second Amended Complaint (the “SAC” (Dkt. 

#36)), and the exhibits attached thereto (“SAC, Ex. [ ]”), the well-pleaded allegations of 
which are taken as true for purposes of this Opinion.  See Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 
662, 679 (2009).  The exhibits referenced in the SAC appear at docket entries 3 
(Exhibits A-I) and 5 (Exhibits J-Q).  The Court also relies, as appropriate, on certain of 
the exhibits attached to the Declarations of Theodore J. Boutrous, Jr. (“Boutrous Decl., 
Ex. [ ]” (Dkt. #42)).  See DiFolco v. MSNBC Cable L.L.C., 622 F.3d 104, 111 (2d Cir. 
2010) (explaining that on a motion to dismiss, courts may consider documents 
incorporated by reference and documents integral to a complaint). 

 For ease of reference, the Court refers to NewsGuard’s brief in support of its motion to 
dismiss the SAC as “NG Br.” (Dkt. #41); the Government’s brief in support of its motion 
to dismiss the SAC as “Gov’t Br.” (Dkt. #45); the declaration of Jonathan P. Bettin in 
support of the Government’s motion to dismiss the SAC as “Bettin Decl.” (Dkt. #46); 
Plaintiff’s brief in opposition to the Government’s motion to dismiss as “Pl. Gov’t Opp.” 
(Dkt. #51); Plaintiff’s brief in opposition to NewsGuard’s motion to dismiss as “Pl. NG 
Opp.” (Dkt. #52); NewsGuard’s reply brief as “NG Reply” (Dkt. #65); the Government’s 
reply brief as “Gov’t Reply” (Dkt. #66); Plaintiff’s supplemental letter brief as “Pl. Supp. 
Br.” (Dkt. #69); NewsGuard’s supplemental letter brief as “NG Supp. Br.” (Dkt. #71); 
and the Government’s supplemental letter brief as “Gov’t Supp. Br.” (Dkt. #72). 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 2 of 55



3 
 

NewsGuard rates a news organization, its subscribers can see displayed on 

their search engine result a “flag or shield that opens to a warning that viewers 

or readers should ‘[p]roceed with caution’ because [the] news site [i] fails to 

meet journalistic standards, [ii] fails to make corrections of false facts[,] [or] 

[iii] purveys false information, among other references.”  (Id. ¶ 34).  These labels 

are “attached to the heading of any article on a NewsGuard subscriber’s screen 

for any search reporting a result from” a news organization rated by 

NewsGuard.  (Id. ¶ 35 (emphasis added)).  When users hover over the flag or 

shield, a box including more detail about NewsGuard’s rating pops up, 

including the news organization’s “trust” score and a link to the full Nutrition 

Label for that organization, containing a detailed explanation for the rating.  

(Id. ¶¶ 50-51; see also id., Ex. A, N).  

Plaintiff alleges that NewsGuard carries out its rating process by first 

reaching out to news organizations through a reporter, who explains that 

NewsGuard is reviewing the organization for its publication of false content and 

“demand[s]” corrections of material that NewsGuard deems false.  (SAC ¶ 41).  

If the news organization “does not agree to withdraw or correct the material,” 

NewsGuard publishes its warning.  (Id.).  According to Plaintiff, these actions 

are “designed and intended to force targeted news organizations into 

withdrawing legitimate news and commentary.”  (Id. ¶ 46). 

2. The “Misinformation Fingerprints” Contract Between the 
Government and NewsGuard 

In September 2021, the U.S. Air Force’s (the “USAF”) USAF Research 

Lab – AFWERX, on behalf of U.S. Cyber Command, awarded NewsGuard a 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 3 of 55



4 
 

“Misinformation Fingerprints” contract in the amount of $749,387, starting on 

September 7, 2021, and ending on December 8, 2022.  (SAC ¶¶ 19, 138; see 

generally Bettin Decl.).  This contract allowed U.S. Cyber Command to access 

NewsGuard’s “Misinformation Fingerprints solution,” described more fully in 

this section.  (Bettin Decl. ¶ 4).  NewsGuard delivered the final deliverable 

under the Misinformation Fingerprints contract on April 16, 2023, and the 

USAF made its final payment on May 31, 2023.  (Id. ¶ 5).  The Government has 

not entered into additional contracts with NewsGuard since the Misinformation 

Fingerprints contract ended.  (Id. ¶¶ 5-6). 

According to Plaintiff, under the Misinformation Fingerprints contract, 

NewsGuard “is paid to identify media organizations that provide information or 

reportage concerning Ukraine and Russia that dissent from or are contrary to 

the political and diplomatic positions or viewpoints of the U.S.”; more to the 

present litigation, Plaintiff alleges that NewsGuard’s labeling of Consortium 

News “is performed as a part of [the Misinformation Fingerprints] contract.”  

(SAC ¶ 20).  On its website, NewsGuard describes the “Misinformation 

Fingerprints” program as a “catalogue[ ]” of “false narratives” by “Russia’s 

propaganda outlets” that Russia has used to “create[ ] pretexts or justifications 

for war” in Ukraine.  (Id. ¶ 144 (quoting id., Ex. Q)).  According to NewsGuard, 

this “Misinformation Fingerprints” program focuses on, among others, “three 

key narratives leading Russia’s Ukraine propaganda effort,” namely that 

(i) “[t]he West staged a coup to overthrow the Ukrainian government,” 

(ii) “Ukrainian politics and society is dominated by Nazi ideology,” and 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 4 of 55



5 
 

(iii) “[e]thnic Russians in [the] Donbas [region of Ukraine] have been subjected 

to genocide.”  (Id. (quoting id., Ex. Q)).   

In a March 10, 2023 email, NewsGuard co-founder Gordon Crovitz 

advised a reporter that part of NewsGuard’s work for the Government “is 

focused on the identification and analysis of information operations targeting 

the [U.S.] and its allies conducted by hostile governments, including Russia 

and China.”  (SAC ¶ 22; see also id., Ex. K at 1).  Crovitz further explained that 

NewsGuard “oppose[s] any government involvement in rating news sources,” 

which is why their “work rating news sources and identifying false narratives 

being spread by foreign governments is entirely independent and free of any 

outside influence, including from the U.S. or any other government.”  (Id., 

Ex. K at 1 (emphasis added)). 

3. NewsGuard’s Labeling of Plaintiff’s Website 

The claims at issue in the Second Amended Complaint arise from 

NewsGuard’s rating and labeling of Plaintiff’s website.  Consortium News is an 

“internet-based news, commentary[,] and analysis provider” that was founded 

in 1995 and that is, by its own account, “dedicated to producing independent 

content … frequently challenging U.S. governmental or foreign policy.”  (SAC 

¶¶ 6-7).  Its editor-in-chief is veteran journalist Joe Lauria.  (Id. ¶ 13).  At one 

time, the late Daniel Ellsberg, the Pentagon Papers leaker, sat on its board.  (Id. 

¶ 15).  It is fair to say that Consortium News offers a left-wing take on the news 

with an independent — and somewhat contrarian — streak. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 5 of 55



6 
 

Beginning on or about August 11, 2022, NewsGuard began attaching 

warning flags to Consortium News articles.  (SAC ¶¶ 48-49).  When NewsGuard 

subscribers hover over these flags, they see an overlaying “Nutrition Label” that 

warns users: “Proceed with caution: This website fails to adhere to several 

basic journalistic standards.”  (Id. ¶¶ 50-52 (citing id., Ex. A)).  The Nutrition 

Label describes Consortium News as “[a] website that covers international 

politics from a left-wing, anti-U.S. perspective that has published false claims 

about the Ukraine-Russia war and other international conflicts.”  (Id. ¶ 51 

(quoting id., Ex. A)).  It says that Plaintiff “repeatedly publish[es] false content,” 

does not “[g]ather[ ] and present[ ] information responsibly,” and does not 

“[r]egularly correct[ ] or clarif[y] errors.”  (Id., Ex. N at 1).  This label attaches to 

every Consortium News article that appears in a subscriber’s search engine 

result, though NewsGuard has only specifically disputed the content of six 

articles.  (Id. ¶¶ 56-58). 

NewsGuard claims that Plaintiff published false content regarding a 2014 

“coup” organized by the U.S. in Ukraine; the prevalence of neo-Nazis in 

Ukraine; and a genocide committed against ethnic Russians in Ukraine’s 

Donbas region — which, as it happens, are three of the key narrative “myths” 

that are the subject of the Misinformation Fingerprints program.  (SAC ¶ 146; 

see id., Ex. N).  In a March 2022 email exchange between NewsGuard reporter 

Zachary Fishman and Consortium News editor-in-chief Joe Lauria, Fishman 

took issue with six Consortium News articles that NewsGuard considers to 

contain “false content.”  (Id., Ex. C at 1-4).  In the Second Amended Complaint, 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 6 of 55



7 
 

Plaintiff attempts to rebut NewsGuard’s assertion that these articles contain 

false content.  (Id. ¶¶ 74-135(a)). 

B. Procedural Background 

Plaintiff filed the initial complaint in this action on August 11, 2023.  

(Dkt. #3).  Before effecting service, Plaintiff filed an amended complaint (the 

“First Amended Complaint” or “FAC”) on October 23, 2023.  (Dkt. #5).  On 

January 2, 2024, NewsGuard filed a letter motion seeking leave to file a motion 

to dismiss the FAC.  (Dkt. #18).  After the Court adjourned the initial pretrial 

conference sine die and allowed the Government additional time to respond to 

the FAC (see Dkt. #20), the Government filed a pre-motion letter also seeking 

leave to file a motion to dismiss the FAC on February 2, 2024 (Dkt. #22).  

Plaintiff filed a letter in opposition on February 12, 2024.  (Dkt. #25).  On 

February 15, 2024, the Court set a pre-motion conference for March 8, 2024.  

(Dkt. #27). 

The Court held a pre-motion conference on March 8, 2024, during which 

the Court discussed with the parties the issues raised in their pre-motion 

letters.  (See March 8, 2024 Minute Entry; Dkt. #57 (transcript)).  Following the 

conference, on April 4, 2024, Plaintiff indicated its intent to file a Second 

Amended Complaint (or “SAC”).  (Dkt. #32).  Ultimately, Plaintiff filed the SAC 

on April 12, 2024.  (Dkt. #36).  The SAC contains two claims.  Broadly 

speaking, NewsGuard’s Misinformation Fingerprints contract with the 

Government forms the basis of Plaintiff’s claim that both Defendants coerced 

Plaintiff in violation of its First Amendment rights.  (SAC ¶¶ 136-157(a) 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 7 of 55



8 
 

(Count I)).  By contrast, NewsGuard’s statements that Plaintiff publishes false 

content and does not adhere to journalistic standards form the basis of 

Plaintiff’s defamation claim against NewsGuard alone.  (Id. ¶¶ 158-182(a) 

(Count II)).   

Thereafter, on April 23, 2024, the Court adopted the parties’ proposed 

briefing schedule for two motions to dismiss the SAC, one from each defendant.  

(Dkt. #38).  On June 11, 2024, NewsGuard filed its motion to dismiss the SAC 

and memorandum of law in support thereof.  (See Dkt. #40-42).  After the 

Court granted an extension request (Dkt. #43), the Government filed its motion 

to dismiss the SAC and memorandum of law in support thereof on June 17, 

2024 (see Dkt. #44-46).  After the Court granted Plaintiff’s two extension 

requests (see Dkt. #47-50), on September 10, 2024, Plaintiff filed its brief in 

opposition to the Government’s motion to dismiss (Dkt. #51) and its brief in 

opposition to NewsGuard’s motion to dismiss (Dkt. #52).  On October 23, 2024, 

NewsGuard filed its reply brief (Dkt. #65), and the Government filed its reply 

brief (Dkt. #66). 

On February 19, 2025, Plaintiff submitted a supplemental letter brief 

regarding a recent executive order issued by President Donald J. Trump.  (Dkt. 

#69).  After the Court ordered Defendants to respond (Dkt. #70), NewsGuard 

filed its letter in response on March 6, 2025 (Dkt. #71), and the Government 

filed its letter in response on the same date (Dkt. #72). 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 8 of 55



9 
 

DISCUSSION 

A. Legal Standards 

1.  Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(1) 

a.  Sovereign Immunity 

“[T]he United States, as sovereign, is immune from suit save as it 

consents to be sued … , and the terms of its consent to be sued in any court 

define that court’s jurisdiction to entertain the suit.”  Makarova v. United 

States, 201 F.3d 110, 113 (2d Cir. 2000) (omission in original) (quoting United 

States v. Mitchell, 445 U.S. 535, 538 (1980) (quoting United States v. Sherwood, 

312 U.S. 584, 586 (1941) (internal citations omitted))); accord Cnty. of Suffolk, 

N.Y. v. Sebelius, 605 F.3d 135, 140 (2d Cir. 2010).  “The doctrine of sovereign 

immunity is jurisdictional in nature, and therefore to prevail, the plaintiff bears 

the burden of establishing that her claims fall within an applicable waiver.”  

Makarova, 201 F.3d at 113 (internal citation omitted); accord Vidurek v. 

Koskinen, 789 F. App’x 889, 892 (2d Cir. 2019) (summary order). 

b.  Standing 

“Article III confines the federal judicial power to the resolution of ‘Cases’ 

and ‘Controversies.’”  TransUnion LLC v. Ramirez, 594 U.S. 413, 423 (2021).  To 

“demonstrate [his] personal stake” and establish standing to bring suit, a 

plaintiff “must show (i) that he suffered an injury in fact that is concrete, 

particularized, and actual or imminent; (ii) that the injury was likely caused by 

the defendant; and (iii) that the injury would like be redressed by judicial 

relief.”  Id. (citing Lujan v. Defs. of Wildlife, 504 U.S. 555, 560-61 (1992)).  

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 9 of 55



10 
 

Article III standing “is a ‘jurisdictional’ requirement and ‘must be assessed 

before reaching the merits.’”  Calcano v. Swarovski N. Am. Ltd., 36 F.4th 68, 74 

(2d Cir. 2022) (quoting Byrd v. United States, 584 U.S. 395, 410-11 (2018)).  As 

such, Rule 12(b)(1) is the appropriate vehicle for an argument that the plaintiff 

lacks standing.  See Lyons v. Litton Loan Servicing LP, 158 F. Supp. 3d 211, 

218 (S.D.N.Y. 2016) (quoting Makarova, 201 F.3d at 113). 

2.  Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6) 

When considering a motion to dismiss under Federal Rule of Civil 

Procedure 12(b)(6), a court must “draw all reasonable inferences in [the 

plaintiff’s] favor, assume all well-pleaded factual allegations to be true, and 

determine whether they plausibly give rise to an entitlement to relief.”  Faber v. 

Metro. Life Ins. Co., 648 F.3d 98, 104 (2d Cir. 2011) (internal quotation marks 

omitted); see also Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678-79 (2009).  A plaintiff is 

entitled to relief if she alleges “enough facts to state a claim to relief that is 

plausible on its face.”  Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007); see 

also In re Elevator Antitrust Litig., 502 F.3d 47, 50 (2d Cir. 2007) (“While 

Twombly does not require heightened fact pleading of specifics, it does require 

enough facts to nudge[ ] [the plaintiff’s] claims across the line from conceivable 

to plausible.” (internal quotation marks omitted) (quoting Twombly, 550 U.S. at 

570)).  

That said, a court is “not bound to accept conclusory allegations or legal 

conclusions masquerading as factual conclusions.”  Rolon v. Henneman, 517 

F.3d 140, 149 (2d Cir. 2008) (internal quotation marks omitted); see also 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 10 of 55



11 
 

Harris v. Mills, 572 F.3d 66, 72 (2d Cir. 2009) (“[A]lthough a court must accept 

as true all of the allegations contained in a complaint, that tenet is inapplicable 

to legal conclusions, and threadbare recitals of the elements of a cause of 

action, supported by mere conclusory statements, do not suffice.” (internal 

quotation marks omitted and alteration adopted) (quoting Iqbal, 556 U.S. at 

678)).  Moreover, “[w]here a complaint pleads facts that are ‘merely consistent 

with’ a defendant’s liability, it ‘stops short of the line between possibility and 

plausibility of entitlement to relief.’”  Iqbal, 556 U.S. at 678 (internal quotation 

marks omitted) (quoting Twombly, 550 U.S. at 557). 

On a motion to dismiss, “[t]he Court may consider any written 

instrument attached to the [c]omplaint as an exhibit, any statements or 

documents incorporated by reference in the [c]omplaint, documents that are 

‘integral’ to the [c]omplaint even if they are not incorporated by reference, and 

matters of which judicial notice may be taken.”  Donoghue v. Gad, No. 21 Civ. 

7182 (KPF), 2022 WL 3156181, at *2 (S.D.N.Y. Aug. 8, 2022) (citing Chambers 

v. Time Warner, Inc., 282 F.3d 147, 152-53 (2d Cir. 2002); Goel v. Bunge, Ltd., 

820 F.3d 554, 559 (2d Cir. 2016)). 

B. Plaintiff’s First Amendment Claim  

1. The Court Dismisses Plaintiff’s First Amendment Claim 
Against NewsGuard Under Rule 12(b)(6) for Failing to Allege 
State Action 

“‘Because the United States Constitution regulates only the Government, 

not private parties,’ a litigant … who alleges that [its] ‘constitutional rights have 

been violated must first establish that the challenged conduct constitutes 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 11 of 55



12 
 

“state action.”’”  Grogan v. Blooming Grove Volunteer Ambulance Corps, 768 

F.3d 259, 263 (2d Cir. 2014) (quoting Flagg v. Yonkers Sav. & Loan Ass’n, FA, 

396 F.3d 178, 186 (2d Cir. 2005) (internal quotation marks omitted)).  A 

plaintiff can show state action by alleging that  

[i] the [Government] compelled the conduct [the 
‘compulsion test’], [ii] there is a sufficiently close nexus 
between the [Government] and the private conduct [the 
‘close nexus test’ or ‘joint action test’], or [iii] the private 
conduct consisted of activity that has traditionally been 
the exclusive prerogative of the [Government] [the 
‘public function test’].   

McGugan v. Aldana-Bernier, 752 F.3d 224, 229 (2d Cir. 2014) (quoting Hogan 

v. A.O. Fox Memorial Hosp., 346 F. App’x 627, 629 (2d Cir. 2009) (summary 

order)); accord Manhattan Comm. Access Corp. v. Halleck, 587 U.S. 802, 809 

(2019).  “The fundamental question under each test is whether the private 

entity’s challenged actions are ‘fairly attributable’ to the state.”  McGugan, 752 

F.3d at 229 (quoting Fabrikant v. French, 691 F.3d 193, 207 (2d Cir. 2012) 

(quoting Rendell-Baker v. Kohn, 457 U.S. 830, 838 (1982))).  Courts routinely 

decide whether a plaintiff has sufficiently alleged state action as a matter of law 

at the Rule 12(b)(6) stage.  See, e.g., Alterescu v. N.Y.C. Dep’t of Educ., No. 21 

Civ. 925 (KPF), 2022 WL 3646050, at *6 (S.D.N.Y. Aug. 23, 2022); Cain v. 

Christine Valmy Int’l Sch. of Esthetics, Skin Care, & Makeup, 216 F. Supp. 3d 

328, 332-34 (S.D.N.Y. 2016). 

With respect to its First Amendment claim against NewsGuard, Plaintiff 

has not shown that NewsGuard’s conduct amounts to state action.  

Specifically, Plaintiff fails to allege sufficiently that NewsGuard (i) performs a 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 12 of 55



13 
 

traditional public function, or (ii) acted jointly with the Government such that 

NewsGuard’s conduct amounts to state action. 

“First, even under a liberal reading of the [Second Amended Complaint], 

Plaintiff has not pleaded any facts tending to show that [it] was compelled or 

controlled by the state, and thus fails to allege that [NewsGuard] [is a] state 

actor[ ] under the ‘compulsion test.’”  Cain, 216 F. Supp. 3d at 333.  Indeed, 

Plaintiff raises arguments under the public function and joint action tests, but 

not the compulsion test, as bases for state action by NewsGuard.  (Pl. NG 

Opp. 8-18).  Beginning with the public function test, then, “a private entity may 

qualify as a state actor when it exercises ‘powers traditionally exclusively 

reserved to the State.’”  Halleck, 587 U.S. at 809 (quoting Jackson v. Metro. 

Edison Co., 419 U.S. 345, 352 (1974)).  “The fact ‘[t]hat a private entity 

performs a function which serves the public does not make its acts 

[governmental] action.’”  S.F. Arts & Athletics, Inc. v. U.S. Olympic Comm., 483 

U.S. 522, 544 (1987) (alterations in original) (quoting Rendell-Baker, 457 U.S. 

at 842).  “Rather, to qualify as a traditional, exclusive public function … , the 

government must have traditionally and exclusively performed the function.”  

Halleck, 587 U.S. at 809 (citing Rendell-Baker, 457 U.S. at 842; Jackson, 419 

U.S. at 352-53).  The Supreme Court “has stressed that ‘very few’ functions fall 

into that category.”  Id. (quoting Flagg Bros., Inc. v. Brooks, 436 U.S. 149, 158 

(1978)).  Indeed, the Supreme Court has only ever identified two “traditional 

and exclusive” public functions: (i) running elections and (ii) operating a 

company town.  Id. at 809-10 (collecting cases).  Conversely, it has “ruled that 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 13 of 55



14 
 

a variety of functions do not fall into that category.”  Id. at 810 (collecting 

cases).  Moreover, “[t]he fact that the government … contracts with … a private 

entity does not convert the private entity into a state actor — unless the private 

entity is performing a traditional, exclusive public function.”  Id. at 814 

(emphasis added) (collecting cases); see also Rendell-Baker, 457 U.S. at 841 

(holding that acts of a private corporation “do not become acts of the 

government by reason of [its] significant or even total engagement in 

performing public contracts”). 

Plaintiff claims that NewsGuard works “in the intelligence field, a 

traditional function of government.”  (SAC ¶ 27; see also Pl. NG Opp. 8-12).  

However, intelligence gathering is not “traditionally and exclusively” performed 

by the Government.  Halleck, 587 U.S. at 809.  Even if intelligence gathering 

about national security and foreign policy matters were traditionally performed 

by the Government, the Court agrees with NewsGuard that many private 

entities, such as “journalists, private investigators, and national security-

focused consultants and technology companies[, ] also engage in intelligence 

gathering.”  (NG Br. 11).  Such private entities are known to gather intelligence 

about the influence of foreign “propaganda,” which can indeed be an “ordinary 

civil activity” rather than “decidedly part of a military operation,” as Plaintiff 

argues.  (Pl. NG Opp. 9).  See, e.g., Brandy Zadrozny, The Pipeline: How 

Russian Propaganda Reaches and Influences the U.S., NBC News (Oct. 16, 

2024), www.nbcnews.com/specials/russian-disinformation-2024-election-

storm-1516 (reporting that “one prong of Russia’s propaganda operation” 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 14 of 55



15 
 

created “false narratives” aimed at “diminish[ing] Western support for military 

aid in Ukraine following Russia’s invasion, a contentious issue”); Steven Lee 

Myers & Adam Satariano, Russian Disinformation Campaigns Eluded Meta’s 

Efforts to Block Them, N.Y. Times (Jan. 17, 2025), 

www.nytimes.com/2025/01/17/business/russia-disinformation-meta.html 

(reporting, “according to three organizations that track disinformation online,” 

that a Russian organization posted political advertisements on Facebook as 

part of a “sophisticated influence operation” aimed at “spread[ing] propaganda 

and disinformation, often about the war in Ukraine”).  In short, as intelligence 

gathering is not exclusively a government function, Plaintiff cannot satisfy the 

public function test. 

Nor can Plaintiff satisfy the joint action/close nexus test.  “[T]he fact that 

a private entity contracts with the government or receives governmental funds 

or other kinds of governmental assistance does not automatically transform the 

conduct of that entity into state action.”  Abadi v. Am. Airlines, Inc., No. 23 Civ. 

4033 (LJL), 2024 WL 1346437, at *20 (S.D.N.Y. Mar. 29, 2024) (citing Rendell-

Baker, 457 U.S. at 840-42; S.F. Arts & Athletics, 483 U.S. at 544; Fabrikant, 

691 F.3d at 207).  “It is not enough … for a plaintiff to plead state involvement 

in ‘some activity of the institution alleged to have inflicted injury upon a 

plaintiff’; rather, the plaintiff must allege that the state was involved ‘with the 

activity that caused the injury’ giving rise to the action.”  Sybalski v. Indep. Grp. 

Home Living Program, Inc., 546 F.3d 255, 257-58 (2d Cir. 2008) (per curiam) 

(quoting Schlein v. Milford Hosp., Inc., 561 F.2d 427, 428 (2d Cir. 1977) 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 15 of 55



16 
 

(internal quotation marks and citation omitted) (emphases added)).  “A private 

actor can only be a willful participant in joint activity with the [s]tate or its 

agents if the two share some common goal to violate the plaintiff’s rights.”  

Abadi, 2024 WL 1346437, at *20 (alteration in original) (quoting Betts v. 

Shearman, 751 F.3d 78, 85 (2d Cir. 2014) (internal quotation marks omitted)).  

“The touchstone of joint action is often a ‘plan, prearrangement, conspiracy, 

custom, or policy’ shared by the private actor and the [government].”  Forbes v. 

City of New York, No. 05 Civ. 7331 (NRB), 2008 WL 3539936, at *5 (S.D.N.Y. 

Aug. 12, 2008) (quoting Ginsberg v. Healey Car & Truck Leasing, Inc., 189 F.3d 

268, 272 (2d Cir. 1999)).  

Plaintiff argues that there was a “meeting of the minds” between the 

Government and NewsGuard to “share and work mutually toward the identical 

interest in identifying and suppressing” foreign propaganda, sufficient to 

constitute joint action.  (Pl. NG Opp. 14-17 (citing Forbes, 2008 WL 3539936, 

at *5 (citing Adickes v. Kress & Co., 398 U.S. 144, 158 (1970))).  However, it is 

not enough that the Government and NewsGuard shared and worked toward a 

mutual objective of identifying foreign propaganda.  If such activity toward 

shared goals were sufficient, then every government contractor would be 

transformed into a state actor, contrary to well-settled law.  Cf. Rendell-Baker, 

457 U.S. at 841.  Rather, courts must look to the degree of control exercised by 

the Government over an entity’s decision-making, such as whether it appointed 

board members or had a say in the contractor’s management or personnel 

decisions.  See Grogan, 768 F.3d at 269; Sybalski, 546 F.3d at 259; Gitter v. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 16 of 55



17 
 

Target Corp., No. 14 Civ. 4460 (DLC), 2015 WL 5710454, at *3 (S.D.N.Y. 

Sept. 29, 2015).   

Plaintiff alleges that NewsGuard is “working with the Intelligence 

Community,” “acting at the behest of the Intelligence Community,” and “is 

closely associated with the U.S. intelligence and defense community.”  (SAC 

¶¶ 22-23).  The same can be said of any government contractor.  The operative 

question is to what degree the contractor’s decision-making is controlled by the 

Government.  To the extent the Court can consider the excerpts from the 

websites of Cyber Command and NewsGuard that Plaintiff includes in its 

opposition brief (Pl. NG Opp. 15-17),2 these excerpts only go to their shared 

goals.  Put simply, the Second Amended Complaint lacks sufficient allegations 

that the Government controlled NewsGuard’s decision-making process and 

internal operations; accordingly, Plaintiff’s First Amendment claim against 

NewsGuard fails as a matter of law.3 

 
2  See, e.g., Goode v. Westchester County, No. 18 Civ. 2963 (NSR), 2019 WL 2250278, at 

*2 (S.D.N.Y. May 24, 2019) (“[T]he court can only consider facts raised in the pleading 
and not those introduced in the opposition papers.”); Maxim Grp. LLC v. Life Partners 
Holdings, Inc., 690 F. Supp. 2d 293, 308 (S.D.N.Y. 2010) (confirming that “a party 
cannot amend its pleading through its opposition brief” (collecting cases)). 

3  Even if Plaintiff had sufficiently pleaded that NewsGuard was a state actor, the Second 
Amended Complaint suffers from another pleading deficiency: it does not sufficiently 
allege that the injury Plaintiff suffered arose from NewsGuard’s contract with the 
Government.  Plaintiff alleges that NewsGuard contracted with the Government under 
the Misinformation Fingerprints contract from September 2021 through December 2022 
to identify news organizations that publish Russian propaganda about the Ukraine war.  
(SAC ¶¶ 3, 19-24, 27, 29, 39, 137-47).  Plaintiff alleges that “NewsGuard’s labelling, 
stigmatizing[,] and targeting of Consortium News … is within the scope of its contract 
with the United States and is performed as part of that contract.”  (Id. ¶ 20).  Indeed, 
Plaintiff alleges that “NewsGuard’s labelling of Consortium News articles as to Ukraine is 
[ ] part and parcel of this ‘Misinformation Fingerprints’ program.”  (Id. ¶ 145).  However, 
the Second Amended Complaint also alleges that NewsGuard is a private, for-profit 
corporation that provides a “Nutrition Labels” service for rating the trustworthiness and 
reliability of news organizations, with approximately 40,000 subscribers, including 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 17 of 55



18 
 

2. The Court Dismisses Plaintiff’s First Amendment Claim 
Against the United States Under Rules 12(b)(1) and 12(b)(6) 

The Court dismisses Plaintiff’s First Amendment claims against the 

United States on (somewhat) overlapping Rule 12(b)(1) and Rule 12(b)(6) 

grounds.  First, the Court recognizes that it has no jurisdiction over Bivens-

type claims against the United States, as distinguished from individual officers.  

Second, even if Plaintiff’s Bivens claim were construed as a claim against an 

individual officer, there is no Bivens claim available for the alleged violation of 

Plaintiff’s First Amendment rights.  Third, Plaintiff lacks standing to seek 

injunctive relief for the alleged First Amendment violation because the 

Misinformation Fingerprints contract has ended.  Fourth and finally, though 

Plaintiff’s claim for declaratory relief is redressable, it is barred on several 

independent grounds. 

a.  No Damages Claim Is Available Against the United States 
for First Amendment Violations4 

i. The United States Has Not Waived Sovereign 
Immunity for Such a Claim 

To begin, Plaintiff’s First Amendment claim for damages against the 

United States is barred by sovereign immunity.  Plaintiff seeks “unspecified 

 
institutional, governmental, and other clients.  (Id. ¶¶ 31-32).  That NewsGuard’s rating 
of Plaintiff’s website derives from Misinformation Fingerprints program, and not from 
the Nutrition Labels program (which exists independently of NewsGuard’s contract with 
the Government), amounts to “pure speculation, supported not by facts but by only 
conclusory statements.”  McDougal v. Fox News Network, LLC, 489 F. Supp. 3d 174, 
185 (S.D.N.Y. 2020).  Similarly, that NewsGuard’s ratings of Plaintiff’s website covered 
areas subject to the Misinformation Fingerprints contract (see SAC ¶¶ 143-146) is 
insufficient to nudge Plaintiff’s allegations over the line from a possible to a plausible 
entitlement to relief.  See Iqbal, 556 U.S. at 678. 

4  Plaintiff asserts that NewsGuard “is liable in injunctive and declaratory relief [for] 
continued violations, even though Bivens-type damages are not available for the 
constitutional tort” (Pl. NG Opp. 18), and it purports to “preserve[ ] all claims of 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 18 of 55



19 
 

monetary damages as a result of the harm it has experienced from the above-

described conduct of the United States … in direct violation of the First and 

Fifth Amendments.”  (SAC ¶ 157(a)).  The Government must waive sovereign 

immunity for this sort of relief, and it has not.   

“Absent an unequivocally expressed statutory waiver, the United States, 

its agencies, and its employees (when functioning in their official capacities) are 

immune from suit based on the principle of sovereign immunity.”  Sebelius, 

605 F.3d at 140 (internal quotation marks omitted).  “Congress has not waived 

the United States’ sovereign immunity with respect to constitutional tort 

claims.”  Davila v. Gutierrez, 330 F. Supp. 3d 925, 937 (S.D.N.Y. 2018) (citing 

FDIC v. Meyer, 510 U.S. 471, 478 (1994)), aff’d, 791 F. App’x 211 (2d Cir. 

2019) (summary order).  Accordingly, constitutional tort claims “must be 

brought against individual federal agents or employees in their individual 

capacities through a Bivens action.”  Id.  Precisely for this reason, courts 

routinely dismiss Bivens-type actions against the United States for lack of 

subject matter jurisdiction.  Id.; see also Keene Corp. v. United States, 700 F.2d 

836, 845 n.13 (2d Cir. 1983).  Plaintiff brings a constitutional tort claim 

directly against the United States, rather than against an individual officer.  

 
injunctive and declaratory relief against the U.S. and NewsGuard as its agent” (Pl. Gov’t 
Opp. 25 n.3 (emphasis added)).  To repeat, NewsGuard is not a state actor.  (See supra 
B.1).  Even if it were, Bivens actions may not be brought against private corporations, 
such as NewsGuard, “because the Supreme Court has expressly ‘foreclose[d] the 
extension of Bivens to private entities.’”  Offor v. Mercy Med. Ctr., No. 17 Civ. 1872 
(NRB), 2018 WL 2947971, at *6 (S.D.N.Y. May 31, 2018) (alteration in original) (quoting 
Corr. Servs. Corp. v. Malesko, 534 U.S. 61, 66 n.2 (2001)); see also Bender v. GSA, 539 
F. Supp. 2d 702, 708 (S.D.N.Y. 2008) (“Bivens actions may not be brought against 
private corporations, even when they act under the color of federal law.”). 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 19 of 55



20 
 

(See SAC, Count I).  Therefore, the Court dismisses this claim against the 

United States for lack of subject matter jurisdiction under Rule 12(b)(1). 

ii. There Is No Bivens Remedy for Plaintiff’s First 
Amendment Claim 

Assuming arguendo that Plaintiff’s claim could be construed as a claim 

against an individual officer of the United States, the Court would still dismiss 

Plaintiff’s claim for failing to state a claim under Rule 12(b)(6) because no 

Bivens remedy is available for the alleged conduct. 

Bivens recognized an implied cause of action under the Constitution for 

damages arising out of constitutional torts by federal officers, specifically, 

unlawful searches and seizures.  See Bivens v. Six Unknown Named Agents of 

Fed. Bureau of Narcotics, 403 U.S. 388, 397 (1971).  The Supreme Court 

subsequently extended Bivens to cover two additional constitutional claims, in 

addition to unlawful searches and seizures: in Davis v. Passman, 442 U.S. 228, 

243-44 (1979), the Court recognized an implied cause of action under the Fifth 

Amendment Due Process Clause for gender discrimination; and in Carlson v. 

Green, 446 U.S. 14, 20 (1980), the Court recognized a cause of action under 

the Eighth Amendment for a federal prisoner’s claim for failure to provide 

adequate medical treatment.  However, “[t]hese three cases — Bivens, Davis, 

and Carlson — represent the only instances in which the Court has approved of 

an implied damages remedy under the Constitution itself.”  Ziglar v. Abbasi, 

582 U.S. 120, 131 (2017).  The Supreme Court has repeatedly made clear that 

“expansion of Bivens is a disfavored judicial activity.”  Hernandez v. Mesa, 589 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 20 of 55



21 
 

U.S. 93, 101 (2020) (internal quotation marks omitted); accord Egbert v. Boule, 

596 U.S. 482, 491 (2022). 

Ordinarily, when evaluating a Bivens claim, courts conduct a two-step 

inquiry, first asking (i) whether the case presents a “new context” because it is 

different in a meaningful way from previous Bivens cases decided by the 

Supreme Court, and then asking (ii) if there are “special factors counselling 

hesitation in the absence of affirmative action by Congress.”  Ziglar, 582 U.S. at 

136 (internal quotation marks omitted).  “[These] steps often resolve to a single 

question: whether there is any reason to think that Congress might be better 

equipped to create a damages remedy.”  Egbert, 596 U.S. at 492.  Distilled even 

further, “the Egbert Court made clear that, effectively, [the test] operates as a 

bar to a Bivens claim in all cases except, perhaps, those involving Fourth, 

Fifth[,] and Eighth Amendment claims factually indistinguishable from Bivens, 

Passman, or Carlson.”  Cohen v. United States, 640 F. Supp. 3d 324, 337 

(S.D.N.Y. 2022), aff’d sub nom. Cohen v. Trump, No. 23-35, 2024 WL 20558 (2d 

Cir. Jan. 2, 2024) (summary order).   

Plaintiff correctly concedes that it is unable to bring a Bivens claim for 

any First Amendment violations.  (Pl. Gov’t Opp. 25 n.3).  The Supreme Court 

has “never held that Bivens extends to First Amendment claims,” Reichle v. 

Howards, 566 U.S. 658, 663 n.4 (2012), and in fact has specifically held that 

“there is no Bivens action for First Amendment retaliation,” Egbert, 596 U.S. at 

499.  Furthermore, the Second Circuit has “not recognized a Bivens action 

sounding in the First Amendment.”  Zherka v. Ryan, 52 F. Supp. 3d 571, 579 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 21 of 55



22 
 

(S.D.N.Y. 2014).  Given these facts, this Court will not extend Bivens to provide 

a cause of action for Plaintiff’s alleged violation of its First Amendment rights, 

and dismisses Plaintiff’s First Amendment claim against the Government with 

prejudice.5   

b. Plaintiff Lacks Standing to Pursue Injunctive Relief 

The Court lacks jurisdiction over Plaintiff’s First Amendment claim 

against the Government for another, independent reason:  Plaintiff lacks 

standing to seek injunctive relief because it has alleged only a past injury, 

which cannot be redressed by prospective equitable relief in the form of an 

injunction.  

Where a plaintiff seeks prospective equitable relief, past injury does not 

suffice for Article III standing unless the plaintiff can demonstrate that it is 

likely to be harmed again in the future in a similar way.  City of Los Angeles v. 

Lyons, 461 U.S. 95, 111-12 (1983); Dorce v. City of New York, 2 F.4th 82, 95 

(2d Cir. 2021); Nicosia v. Amazon.com, Inc., 834 F.3d 220, 239 (2d Cir. 2016).  

Past wrongs, standing alone, “‘do not in themselves amount to that real and 

immediate threat of injury necessary to make out a case or controversy’ with 

respect to potential future similar wrongs.’”  Dorce, 2 F.4th at 96 (quoting 

Lyons, 461 U.S. at 103).  “That a past harm was severe or inflicts continuing 

 
5  To the extent Plaintiff attempts to allege a violation of the Fifth Amendment (see SAC 

¶¶ 4, 157(a), 157(a)(8)), the Court does not find its fleeting references to the Fifth 
Amendment in the Second Amended Complaint sufficient to state a plausible claim, 
especially since Count I explicitly alleges a “First Amendment [v]iolation” (SAC, Count I), 
and Plaintiff makes no mention of a Fifth Amendment claim in its opposition briefs (see 
generally Pl. NG Opp.; Pl. Gov’t Opp.). 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 22 of 55



23 
 

damage does not change that rule: the remedy for continuing pain and 

suffering from a defendant’s past damage is compensatory damages, as an 

injunction against future actions by a defendant does not remedy the harm 

done by that defendant’s past acts.”  Id. at 96; see also Nicosia, 834 F.3d at 

239. 

In the instant case, Plaintiff’s First Amendment injury derives, if at all, 

from the Misinformation Fingerprints contract between NewsGuard and the 

Government.  (See, e.g., SAC ¶¶ 3, 19-20, 24, 26, 29-30, 39, 42, 137-139, 143, 

146-152).  The parties dispute whether this contract is ongoing.  In this 

procedural context, Defendants are “permitted to make a fact-based Rule 

12(b)(1) motion, proffering evidence beyond the [p]leading.”  Carter v. HealthPort 

Techs., LLC, 822 F.3d 47, 57 (2d Cir. 2016).  “In opposition to such a motion, 

the plaintiffs … need to come forward with evidence of their own to controvert 

that presented by the defendant[.]”  Id.  “If the extrinsic evidence presented by 

the defendant is material and controverted, the district court will need to make 

findings of fact in aid of its decision as to standing.”  Id. 

Plaintiff alleges that the Misinformation Fingerprints contract is 

“continuing,” citing a March 2023 email from NewsGuard’s co-CEO Gordon 

Crovitz in which Crovitz described NewsGuard’s work pursuant to the contract 

in the present tense.  (SAC ¶¶ 140-141 & Ex. K).  Yet, at the same time, 

Plaintiff acknowledges that the Misinformation Fingerprints contract ended on 

December 8, 2022.  (Id. ¶ 138).  Hoping to provide clarity, the Government 

proffers the declaration of USAF contracting officer Jonathan P. Bettin, who 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 23 of 55



24 
 

attests that the “performance period for [the Misinformation Fingerprints] 

contract ended on December 8, 2022” (Bettin Decl. ¶ 5), and, more generally, 

that “[t]he contractual relationship between [the USAF] and NewsGuard 

regarding [the Misinformation Fingerprints contract] ended on December 8, 

2022” (id. ¶ 6).  Plaintiff reverts to the Crovitz email (Pl. Gov’t Opp. 5), taking 

issue with Bettin’s attestation that NewsGuard delivered the final “deliverable” 

under the contract on April 16, 2023, nearly six months after Bettin says the 

contract ended (id. at 4-5 (citing Bettin Decl. ¶ 5)), and citing more present-

tense descriptions regarding NewsGuard’s licensing of its data to U.S. Cyber 

Command and “other government and defense entities,” and its receipt of 

revenue “from government entities” (id. at 5-6).   

Giving due consideration to Plaintiff’s examples, the Court still finds that 

Plaintiff has not satisfied its burden to demonstrate a present injury or a “real 

and immediate threat” of future injury.  Lyons, 461 U.S. at 102.  In effect, 

Plaintiff does not controvert anything in Bettin’s declaration, including the 

contract end date, and therefore has not satisfied its “burden … to satisfy the 

Court, as fact-finder, of the jurisdictional facts.”  Guadagno v. Wallack Ader 

Levithan Assoc., 932 F. Supp. 94, 95 (S.D.N.Y. 1996).  As such, “no 

presumptive truthfulness attaches to the complaint’s jurisdictional 

allegations,” Massone on behalf of United States Sec. Officers v. Washington, 

No. 20 Civ. 7906 (LJL), 2021 WL 3863081, at *2 (S.D.N.Y. Aug. 30, 2021) 

(internal quotation marks omitted), namely, that the contract is continuing.  

Likewise, the additional present-tense statements from NewsGuard’s website 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 24 of 55



25 
 

do not refer to the Misinformation Fingerprints contract; thus, they are 

insufficiently specific “[i]n the face of the detailed declaration provided by” the 

Government.  Toro v. Medbar Corp., No. 23 Civ. 6878 (AS) (JLC), 2024 WL 

2308804, at *4 (S.D.N.Y. May 22, 2024), report and recommendation adopted, 

No. 23 Civ. 6878 (AS), 2024 WL 2882899 (S.D.N.Y. June 7, 2024). 

What is more, even if NewsGuard’s continued flagging of Plaintiff’s 

website constituted a continuing injury (see Pl. Gov’t Opp. 8-9), absent a 

continuing contract, Plaintiff’s alleged injury would not be redressable by 

injunctive relief against the Government, and thus Plaintiff’s claim fails for lack 

of standing on this ground, too.  Plaintiff seeks to “permanently enjoin[ ]” the 

Misinformation Fingerprints program and to prevent the labeling of its articles 

and videos.  (SAC ¶ 157(a)(6)-(7)).  However, the lack of a continuing contract 

between NewsGuard and the Government precludes Plaintiff from establishing 

redressability.   

“To satisfy the redressability element of Article III standing, a plaintiff 

must show that it is ‘likely as opposed to merely speculative, that the [alleged] 

injury will be redressed by a favorable decision.’”  Soule v. Conn. Ass’n of Schs., 

Inc., 90 F.4th 34, 47 (2d Cir. 2023) (alteration in original) (quoting Lujan, 504 

U.S. at 561).  “A plaintiff makes this showing when the relief sought ‘would 

serve to … eliminate any effects of’ the alleged legal violation that produced the 

injury in fact.”  Id. (omission in original) (quoting Steel Co. v. Citizens for a 

Better Env’t, 523 U.S. 83, 105-06 (1998)).  Here, an injunction could not 

“plausibly redress the injury.”  Id. at 48.  First, as established, the 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 25 of 55



26 
 

Misinformation Fingerprints contract has already ended.  (See Bettin Decl. 

¶ 5).6  Second, even if NewsGuard initially began flagging and labeling Plaintiff’s 

articles pursuant to the Misinformation Fingerprints contract, regardless of any 

injunction against the Government, NewsGuard can continue flagging and 

labeling Plaintiff’s articles of its own accord, pursuant to its “‘brand safety’ 

validation services.”  (SAC ¶ 31).  See Murthy v. Missouri, 603 U.S. 43, 73 

(2024) (finding that plaintiffs “ha[d] a redressability problem” where, “without 

evidence of continued pressure from the [Government], it appears that the 

[private entities] remain free to enforce, or not to enforce [the allegedly violative] 

policies”). 

Finally, the Court denies Plaintiff’s request for jurisdictional discovery on 

the issue of standing.  (See Pl. Gov’t Opp. 6-7).  A party seeking jurisdictional 

discovery bears the burden of showing that the requested discovery “is likely to 

produce the facts needed to establish jurisdiction.”  Haber v. United States, 823 

F.3d 746, 750 (2d Cir. 2016) (emphasis added).  In its supplemental brief, 

Plaintiff asserts that the Attorney General’s investigation pursuant to Executive 

 
6  Moreover, the Court agrees with NewsGuard’s argument that the President’s recent 

Executive Order makes injunctive relief even less likely to redress the injury.  The 
Executive Order purports to prohibit the Government from engaging in any conduct 
that would “abridge the free speech of any American citizen” including, specifically, 
combatting “misinformation,” “disinformation,” and “malinformation” on online 
platforms.  Executive Order 14149, Restoring Freedom of Speech and Ending Federal 
Censorship, 90 Fed. Reg. 8243, 8243 (Jan. 20, 2025).  NewsGuard claims that this 
means Plaintiff “would not be entitled to injunctive relief because the Executive Order 
makes clear there will be no similar contract between NewsGuard and the United States 
at any point in the foreseeable future.”  (NG Supp. Br. 3).  The Court agrees that the 
Executive Order makes a similar contract — and similar conduct by the Government in 
the near future — less likely and, therefore, casts further doubt on the redressability of 
Plaintiff’s injury. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 26 of 55



27 
 

Order 14149 “is likely to identify evidence as to NewsGuard’s relationship with 

the Government.”  (Pl. Supp. Br. 2).  However, Plaintiff does not explain why 

this would likely lead to the discovery of evidence of an ongoing contractual 

relationship.  Thus, the Court agrees with the Government that “Plaintiff has 

not even attempted … to make any showing that the discovery it seeks is likely 

to produce evidence that the Government and NewsGuard have some 

continuing relationship despite the contract between them having long 

concluded.”  (Gov’t Supp. Br. 2; see also NG Supp. Br. 3).  

c. Plaintiff Cannot Pursue Declaratory Relief Against 
Defendants 

Plaintiff also seeks a declaratory judgment stating that Defendants 

violated its First Amendment rights; that the Misinformation Fingerprints 

program is unconstitutional; and that Defendants are continuing to act in 

violation of the First Amendment.  (SAC ¶ 157(a)).  And though claims for 

declaratory relief are analyzed differently for standing purposes, the Court finds 

that Plaintiff lacks standing even to seek declaratory relief. 

By way of background, claims for injunctive and declaratory relief require 

distinct standing analyses.  The Second Circuit in Dorce v. City of New York — 

the case on which the Government relies — drew no distinction between 

injunctive and declaratory relief.  (See Gov’t Br. 9-10).  The plaintiffs in Dorce 

sought a declaratory judgment that New York City’s Third Party Transfer 

program was unconstitutional, as well as an injunction barring the City from 

continuing to foreclose on and transfer property under the program.  See 2 

F.4th at 95.  The Second Circuit held that the plaintiffs lacked standing to seek 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 27 of 55



28 
 

“such relief” because they had not demonstrated that they would be subject to 

future harm caused by the program.  Id.; see also id. (“Where, as here, 

plaintiffs seek injunctive or declaratory relief, they cannot rely on past injury to 

satisfy the injury requirement[.]” (emphasis added) (internal quotation marks 

omitted)); id. (“[I]t is clear that the existence of an official policy, on its own, is 

not sufficient to confer standing to sue for injunctive and declaratory relief on 

any individual who had previously been subjected to that policy[.]” (emphasis 

added) (internal quotation marks omitted and alterations adopted)). 

However, in Uzuegbunam v. Preczewski, the Supreme Court held that, 

“for the purpose of Article III standing, nominal damages provide the necessary 

redress for a completed violation of a legal right,” 592 U.S. 279, 293 (2021), 

and in so holding, the Court equated nominal damages with declaratory relief, 

see id. at 285-86.  In Uzuegbunam, two students sued several college officials 

for violating their First Amendment rights and sought “nominal damages and 

injunctive relief.”  Id. at 284.  After the college officials abandoned their 

policy — and all agreed that injunctive relief was no longer available — the 

students continued to seek nominal damages.  Id.  The respondents stressed 

the “declaratory function” of these nominal damages.  Id. at 286.  The Court 

followed suit and began by noting that “[b]oth sides agree that nominal 

damages historically could provide prospective relief,” because “[t]he award of 

nominal damages was one way for plaintiffs at common law to obtain a form of 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 28 of 55



29 
 

declaratory relief in a legal system with no declaratory judgment act.”  Id. at 

285-86 (emphasis added) (internal quotation marks omitted).7   

After concluding that a request for nominal damages could satisfy the 

redressability element of standing, Uzuegbunam, 592 U.S. at 292, the Supreme 

Court applied the principle to the facts of the case, and found that “nominal 

damages can redress Uzuegbunam’s injury even if he cannot … quantify that 

harm in economic terms,” because he “experienced a completed violation of his 

constitutional rights when respondents enforced their speech policies against 

him.”  Id. at 293.  The Court also stressed that a request for nominal damages 

does not “guarantee[ ] entry to court.”  Id. at 292.  Rather, “[i]t remains for the 

plaintiff to establish the other elements of standing (such as a particularized 

injury); plead a cognizable cause of action; and meet all other relevant 

requirements.”  Id. at 293 (internal citation omitted). 

This is the hurdle at which Plaintiff’s claim for declaratory relief falls.  

For one thing, whether Plaintiff “experienced a completed violation of [its] 

constitutional rights” remains an open question.  592 U.S. at 293.  For 

another, as discussed, Plaintiff has failed to demonstrate a present injury or a 

“real and immediate threat” of future injury.  Lyons, 461 U.S. at 102; see 

Clementine Co. LLC v. Adams, No. 21 Civ. 7779 (CM), 2022 WL 4096162, at *3  

(S.D.N.Y. Sept. 7, 2022) (declining to address an Uzuegbunam-based argument 

that plaintiff’s claim for nominal damages was redressable because plaintiff 

 
7  The Second Circuit has held, in light of Uzuegbunam, that a claim for nominal damages 

and declaratory relief is “plainly not moot” and can satisfy the redressability 
requirement.  Clementine Co., LLC v. Adams, 74 F.4th 77, 83 (2d Cir. 2023). 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 29 of 55



30 
 

had not established the injury-in-fact or traceability elements of standing), 

aff’d, 74 F.4th 77 (2d Cir. 2023); Kumpf v. N.Y. State United Tchrs., 642 F. 

Supp. 3d 294, 307 (N.D.N.Y. 2022) (concluding that “Uzuegbunam does not 

save [the p]laintiff’s declaratory form of relief” because she failed to “present an 

immediate, real, and substantial controversy that is redressable through 

declaratory relief,” and thus “declaring [the d]efendants’ actions or the [law] 

unconstitutional … would [not] provide [the p]laintiff with any relief, let alone 

‘effectual relief’” (quoting Uzuegbunam, 592 U.S. at 282) (citing Preiser v. 

Newkirk, 422 U.S. 395, 402 (1975))).  Moreover, as NewsGuard points out in its 

supplemental brief, Plaintiff’s claims for declaratory and injunctive relief are 

likely moot due to the cessation of the Misinformation Fingerprints contract.  

(NG Supp. Br. 2 (citing Clementine, 2022 WL 4096162, at *1)).  And regardless 

of standing, Plaintiff’s claim is barred by sovereign immunity.  Absent an 

unequivocally expressed statutory waiver, the United States is immune from 

suit.  Sebelius, 605 F.3d at 140.  “[W]aivers of sovereign immunity … cannot 

simply be implied.”  Adeleke v. United States, 355 F.3d 144, 150 (2d Cir. 2004) 

(quoting United States v. Nordic Vill., Inc., 503 U.S. 30, 33 (1992)).  Plaintiff has 

not identified a statute expressly waiving sovereign immunity for such a claim.  

(See generally SAC; Pl. Gov’t Opp.).  Thus, no declaratory relief is available 

against the United States. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 30 of 55



31 
 

d. Alternatively, the Court Could Dismiss Plaintiff’s First 
Amendment Claim Against the Government Under 
Rule 12(b)(6) 

Even if NewsGuard were a state actor, and even if Plaintiff had cleared 

the various procedural hurdles foreclosing its claim against the Government, 

Plaintiff has not sufficiently alleged a First Amendment violation.  As a 

preliminary matter, because the Court has determined that it lacks subject-

matter jurisdiction, it should not ordinarily consider the merits of Plaintiff’s 

claims.  See Oliveras v. United States, 371 F. Supp. 3d 105, 113-14 (S.D.N.Y. 

2019) (citing Cornwell v. Credit Suisse Grp., 666 F. Supp. 2d 381, 385-86 

(S.D.N.Y. 2009) (“[A]bsent authority to adjudicate, the Court lacks a legal basis 

to grant any relief, or even consider the action further.”)).  However, when the 

jurisdictional issues are “complex,” see Carr v. DeVos, 369 F. Supp. 3d 554, 

562 (S.D.N.Y. 2019), as is the standing issue here, it is possible that the 

Second Circuit might arrive at a contrary conclusion, see S.G. v. Success Acad. 

Charter Schs., Inc., No. 18 Civ. 2484 (KPF), 2019 WL 1284280, at *16 n.12 

(S.D.N.Y. Mar. 20, 2019), and the Court may choose to address the merits as 

an alternative ground for dismissal in the interest of “efficiency,” see Carr, 369 

F. Supp. 3d at 562.  Indeed, courts frequently choose to do so.  See, e.g., 

Cellucci v. O’Leary, No. 19 Civ. 2752 (VEC), 2021 WL 242806, at *5 (S.D.N.Y. 

Jan. 25, 2021); Barton v. Ne. Transp., Inc., No. 21 Civ. 326 (KMK), 2022 WL 

203593, at *9 (S.D.N.Y. Jan. 24, 2022); McQueen-Starling v. Best of Long Island 

Props. Inc., No. 20 Civ. 504 (AMD) (LB), 2022 WL 4586354, at *3 n.3 (E.D.N.Y. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 31 of 55



32 
 

Sept. 29, 2022).  The Court therefore proceeds to address the merits of 

Plaintiff’s First Amendment claims. 

Plaintiff articulates two theories of First Amendment violations on the 

part of either the Government or NewsGuard: (i) coercive conduct and 

(ii) viewpoint discrimination.  Neither has merit, and the President’s recent 

Executive Order on this topic does not alter the Court’s analysis.  Accordingly, 

the Court also has an independent basis to dismiss Plaintiff’s First Amendment 

claim under Rule 12(b)(6). 

i. Plaintiff Does Not Plausibly Allege Coercive 
Conduct 

“When government speaks, it is not barred by the Free Speech Clause 

from determining the content of what it says.”  Wandering Dago, Inc. v. Destito, 

879 F.3d 20, 34 (2d Cir. 2018) (quoting Walker v. Tex. Div., Sons of Confederate 

Veterans, Inc., 576 U.S. 200, 207 (2015)).  “When it acts as a speaker, the 

government is entitled to favor certain views over others.”  Id. (citing Walker, 

576 U.S. at 216-17); see also Matal v. Tam, 582 U.S. 218, 234 (2017).  “A 

government official can share her views freely and criticize particular beliefs, 

and she can do so forcefully in the hopes of persuading others to follow her 

lead.”  Nat’l Rifle Ass’n of Am. v. Vullo, 602 U.S. 175, 188 (2024).  “Indeed, it is 

not easy to imagine how government could function if it lacked this freedom.”  

Pleasant Grove City, Utah v. Summum, 555 U.S. 460, 468 (2009). 

Of course, “[t]his does not mean that there are no restraints on 

government speech.”  Summum, 555 U.S. at 468.  Government officials cannot 

“use the power of the [s]tate to punish or suppress disfavored expression.”  

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 32 of 55



33 
 

Vullo, 602 U.S. at 188 (citing Rosenberger v. Rector & Visitors of Univ. of Va., 

515 U.S. 819, 830 (1995) (“[I]deologically driven attempts to suppress a 

particular point of view are presumptively unconstitutional[.]” (internal 

quotation marks omitted))).  “[T]he First Amendment prohibits government 

officials from relying on the ‘threat of invoking legal sanctions and other means 

of coercion … to achieve the suppression’ of disfavored speech.”  Id. at 189 

(omission in original) (quoting Bantam Books, Inc. v. Sullivan, 372 U.S. 58, 67 

(1963)).  

“To state a claim that the government violated the First Amendment 

through coercion of a third party, a plaintiff must plausibly allege conduct that, 

viewed in context, could be reasonably understood to convey a threat of 

adverse government action in order to punish or suppress the plaintiff’s 

speech.”  Vullo, 602 U.S. at 191 (citing Bantam Books, 372 U.S. at 67-68).  

“Considerations like who said what and how, and what reaction followed, are 

just helpful guideposts in answering the question whether an official seeks to 

persuade or, instead, to coerce.”  Id.  In seeking to answer this question, in 

Bantam Books, the Court considered, inter alia, “the commission’s coordination 

with law enforcement and its authority to refer matters for prosecution.”  Id. at 

189 (citing Bantam Books, 372 U.S. at 66-68).  In Vullo, a unanimous opinion, 

the Court considered the “power that a government official wields” (specifically, 

“the greater and more direct the government official’s authority, the less likely a 

person will feel free to disregard a directive from the official”), id. at 191-92; 

whether the government official “could initiate investigations and refer cases for 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 33 of 55



34 
 

prosecution” or “notice civil charges and … impose significant monetary 

penalties,” id. at 192; communications with allegedly coerced parties “[a]gainst 

this backdrop,” id. at 192-93; and the allegedly coerced parties’ reaction, id. at 

193.  Indeed, the Supreme Court in Vullo faulted the Second Circuit below for 

“fail[ing] to analyze the [state’s] Guidance Letters and press release against the 

backdrop of other allegations in the complaint.”  Id. at 195 (emphasis added). 

Here, Plaintiff does not plausibly allege coercion because it fails to 

identify a “threat of adverse government action” meant to punish or suppress 

First Amendment protected speech.  Vullo, 602 U.S. at 191.  Setting aside the 

conclusory allegations that Defendants “retaliate[ed]”8 against (see SAC ¶¶ 150, 

154, 157(a)(4)) and “coerce[d]” Plaintiff (see id. ¶¶ 24, 41, 45, 47, 155, 

157(a)(3)-(4)), the thrust of Plaintiff’s allegations is that NewsGuard violated the 

First Amendment by working with the Government “to publicly label, target[,] 

and stigmatize news organizations” that “differ or dissent from U.S. policy in 

connection with Russia or Ukraine” (id. ¶ 151).  However, Plaintiff cannot 

establish that this labeling, targeting, and stigmatization “viewed in context, 

 
8  Although Plaintiff makes passing reference to retaliation in the Second Amended 

Complaint (see SAC ¶¶ 150, 154, 157(a)(3)-(4)), once in its brief in opposition to 
NewsGuard’s motion to dismiss (see Pl. NG Opp. 5), and in its brief in opposition to the 
Government’s motion to dismiss (see Pl. Gov’t Opp. 14, 15, 18, 19), nowhere does 
Plaintiff (or either defendant, for that matter) address the elements of a First 
Amendment retaliation claim.  See, e.g., Pen Am. Ctr., Inc. v. Trump, 448 F. Supp. 3d 
309, 326 (S.D.N.Y. 2020) (“Regarding the separate theory of First Amendment 
retaliation, a plaintiff must allege: [i] he has a right protected by the First Amendment; 
[ii] the defendant’s actions were motivated or substantially caused by his exercise of 
that right; and [iii] the defendant’s actions caused him some injury.” (internal quotation 
marks omitted)).  As this is a separate theory of liability — indeed, Justice Jackson in 
her Vullo concurrence separately addressed the bearing of the retaliation analysis on 
the coercion analysis, Nat’l Rifle Ass’n of Am. v. Vullo, 602 U.S. 175, 201-04 (2024) 
(Jackson, J., concurring) — that was not properly briefed, the Court does not address it 
in this Opinion.   

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 34 of 55



35 
 

could be reasonably understood to convey a threat of adverse government 

action.”  Vullo, 602 U.S. at 191 (emphasis added).  The specter of a “red flag 

and warning that readers should ‘proceed with caution’, that the organization 

fails to meet journalistic standards, fails to correct errors[,] and publishes false 

information” (SAC ¶ 41), is a far cry from the threat of adverse government 

action.  The threat of adverse government action means the possibility of 

criminal prosecution, see Bantam Books, 372 U.S. at 66-68; Vullo, 602 U.S. at 

192, civil or regulatory sanctions, see Vullo, 602 U.S. at 192; see also, e.g., Pen 

Am. Ctr., Inc. v. Trump, 448 F. Supp. 3d 309, 327 (S.D.N.Y. 2020) (finding 

threat of revoking security clearances sufficient threat of adverse government 

action), or other significant monetary penalties, Vullo, 602 U.S. at 192.  

Plaintiff alleges nothing like this.  Nor does Plaintiff allege that a government 

official, wielding great authority, made these supposed threats.  Cf. Vullo, 602 

U.S. at 191-92.  Instead, Plaintiff alleges that a “reporter” — using scare quotes 

to insinuate nefariousness — contacted the organization and demanded a 

correction of content the reporter deemed false.  (SAC ¶ 41).  If this reporter 

were in fact a government official, he would not be one wielding much 

authority.  Moreover, every news organization that rebuffs a government press 

secretary’s demand for a correction on pain of being labeled “fake news” surely 

does not have a First Amendment coercion claim.  Absent the threat of adverse 

government action, the Government is, at most, merely “criticiz[ing] [Plaintiff’s] 

beliefs … forcefully in the hopes of persuading others,” Vullo, 602 U.S. at 188, 

as it is entitled to do, id.; see also Summum, 555 U.S. at 468. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 35 of 55



36 
 

Plaintiff directs the Court’s attention to Okwedy v. Molinari, 333 F.3d 

339 (2d Cir. 2003), in which the Second Circuit found that a threat to withhold 

a commercial lease in a letter from a borough president to an organization 

displaying a billboard with a disfavored message “could be found to contain an 

implicit threat of retaliation.”  Id. at 344.  But Okwedy is distinguishable.  The 

coercive threat therein was an implicit threat made by the Staten Island 

Borough President, on his official letterhead, in the form of a complaint about 

the plaintiff’s inflammatory message on a third party’s billboard.  In the letter, 

the Borough President urged further discussion about the billboard in light of 

the billboard company’s “substantial economic benefits from” Staten Island 

billboards.  Id. at 341-42.  Knowing which way the wind was blowing, the 

billboard company promptly took down the signs.  Id. at 342.  Unlike in 

Okwedy, Plaintiff has alleged no threat of substantial economic consequences.  

Plaintiff has alleged only that NewsGuard placed a warning label and red flag 

on its website.  This is more like an “attempt[ ] to convince and [not an] 

attempt[ ] to coerce.”  Id. at 344.  Thus, NewsGuard’s alleged conduct is not 

“equally intrusive and coercive” as that of the defendant in Okwedy (Pl. Gov’t 

Opp. 16), and Plaintiff fails to allege a plausible First Amendment coercion 

claim. 

ii. Plaintiff Does Not Plausibly Allege Viewpoint 
Discrimination 

Plaintiff also argues that Defendants engaged in “viewpoint 

discrimination” in violation of the First Amendment.  (See Pl. Gov’t Opp. 21-25).  

The Second Amended Complaint indeed contains several allegations about 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 36 of 55



37 
 

Defendants’ improper targeting of Plaintiff for its “viewpoints” on the Ukraine 

war and other issues related to Russia, which viewpoints were at odds with 

then-prevailing U.S. policies.  (See SAC ¶¶ 3, 20, 24, 29, 94, 105, 152).   

“Viewpoint discrimination is a subset or particular instance of the more 

general phenomenon of content discrimination, in which the government 

targets not subject matter but particular views taken by speakers on a 

subject.”  Wandering Dago, Inc., 879 F.3d at 31 (internal quotation marks 

omitted).  “The government discriminates against viewpoints when it disfavors 

certain speech because of ‘the specific motivating ideology or the opinion or 

perspective of the speaker.’”  Id. (quoting Rosenberger, 515 U.S. at 829).  At the 

same time, the prohibition on viewpoint discrimination “does not restrict the 

[government’s] own speech, which is controlled by different principles.”  

Rosenberger, 515 U.S. at 834 (emphasis added).  Indeed, “imposing a 

requirement of viewpoint-neutrality on government speech would be 

paralyzing.”  Matal, 582 U.S. at 234; see also Vullo, 602 U.S. at 188; Walker, 

576 U.S. at 207; Summum, 555 U.S. at 468; Wandering Dago, Inc., 879 F.3d at 

34. 

Here, the Court finds that Plaintiff’s claim of viewpoint discrimination 

centers on “government speech, rather than regulation of private speech,” the 

latter of which would be subject to viewpoint-discrimination restrictions.  

Wandering Dago, Inc., 879 F.3d at 35.  Plaintiff cites inapposite cases9 

 
9  Plaintiff also cites Joint Anti-Fascist Refugee Comm. v. McGrath, 341 U.S. 123 (1951), for 

the proposition that “the Supreme Court held that the First Amendment was violated 
where the effect of designating certain non-profit organizations as ‘Communist’ was to 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 37 of 55



38 
 

concerning the administration of statutes, regulations, and the like in ways 

that violate viewpoint neutrality.  See, e.g., Bd. of Regents of Univ. of Wisc. Sys. 

v. Southworth, 529 U.S. 217, 221 (2000) (exaction of student fees); Turner 

Broad. Sys., Inc. v. F.C.C., 512 U.S. 622, 626 (1994) (cable television 

regulation); Rust v. Sullivan, 500 U.S. 173, 177-78 (1991) (Title X funding 

recipient regulations); Ark. Writers’ Project, Inc. v. Ragland, 481 U.S. 221, 223 

(1987) (state sales tax scheme).  Unlike in those cases, the Government here is 

not exercising its regulatory authority over private speech.  It is not “silenc[ing] 

or muffl[ing] the expression of disfavored viewpoints.  Matal, 582 U.S. at 235.  

NewsGuard’s labeling hardly “raises the specter that the government may 

effectively drive certain ideas or viewpoints from the marketplace.”  Simon & 

Schuster, Inc. v. Members of N.Y. State Crime Victims Bd., 502 U.S. 105, 116 

(1991).  The Government does not require Plaintiff to do anything, and it is not 

depriving Plaintiff of certain benefits that it is doling out to those with favored 

viewpoints.  The Government can tell the public which views it likes, and which 

views it does not like.  That is paradigmatic government speech, akin to posters 

encouraging Americans to join a war effort.  See Matal, 582 U.S. at 234-35 

(“These posters expressed a viewpoint, but the First Amendment did not 

demand that the Government balance the message of these posters by 

producing and distributing posters encouraging Americans to refrain from 

 
‘cripple the functioning and damage the reputation of those organizations in their 
respective communities and in the nation.’”  (Pl. Gov’t Opp. 22 (quoting McGrath, 341 
U.S. at 139-41)).  However, the McGrath opinion was not decided on First Amendment 
grounds.  And even if it had been, First Amendment doctrine has changed significantly 
since 1951. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 38 of 55



39 
 

engaging in these activities.”).  Here, too, Plaintiff fails to state a plausible First 

Amendment claim — this time for viewpoint discrimination — and so the Court 

has an independent basis under Rule 12(b)(6) to dismiss its claim. 

e. Executive Order 14149 Does Not Impact the Court’s 
Analysis 

Finally, in the legal equivalent of a “Hail Mary pass,” Plaintiff directs the 

Court’s attention to a recent Executive Order declaring that: 

Over the last [four] years, the previous administration 
trampled free speech rights by censoring Americans’ 
speech on online platforms, often by exerting 
substantial coercive pressure on third parties, … to 
moderate, deplatform, or otherwise suppress speech 
that the Federal Government did not approve.  Under 
the guise of combatting “misinformation,” 
“disinformation,” and “malinformation,” the Federal 
Government infringed on the constitutionally protected 
speech rights of American citizens across the United 
States in a manner that advanced the Government’s 
preferred narrative about significant matters of public 
debate. 
 

Executive Order 14149, Restoring Freedom of Speech and Ending Federal 

Censorship, 90 Fed. Reg. 8243, 8243 (Jan. 20, 2025).  Plaintiff believes the 

Executive Order amounts to a concession by the Government that its First 

Amendment claim has merit.  (Pl. Supp. Br. 1).  NewsGuard counters that the 

Executive Order has no bearing on the alleged conduct, which is aimed at 

foreign propaganda efforts and not at the constitutionally protected speech of 

U.S. citizens.  (NG Supp. Br. 1-2).  And, for its part, the Government says it “is 

evaluating its position regarding the legal implications” of the Executive Order, 

and it urges the Court not to reach the merits.  (Gov’t Supp. Br. 1 & n.1). 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 39 of 55



40 
 

The Court disregards the Executive Order because it gives no deference 

to the President’s declaration that certain conduct violates the First 

Amendment rights of U.S. citizens.  When courts “interpret[ ] the Constitution, 

[they] … act[ ] within the province of the Judicial Branch, which embraces the 

duty to say what the law is.”  City of Boerne v. Flores, 521 U.S. 507, 536 (1997) 

(citing Marbury v. Madison, 5 U.S. (1 Cranch) 137, 177 (1803)).  “Judges have 

always been expected to apply their ‘judgment’ independent of the political 

branches when interpreting the laws those branches enact.”  Loper Bright 

Enters. v. Raimondo, 603 U.S. 369, 412 (2024) (citing The Federalist No. 78 

(Alexander Hamilton)).  For the reasons discussed above, in the exercise of its 

independent judgment, this Court concludes that the alleged conduct does not 

infringe on Plaintiff’s First Amendment rights.  

C. Plaintiff’s Defamation Claim Against NewsGuard 

As a second line of attack, Plaintiff alleges that NewsGuard’s 

(i) characterization of Plaintiff as “anti-U.S.” (SAC ¶¶ 179-182(a)) and 

(ii) evaluation of Plaintiff’s credibility (id. ¶¶ 135, 160-178) are defamatory.  

However, the Court finds that the challenged statements are non-actionable 

expressions of opinion, which Plaintiff does not plausibly allege to be false.  

Moreover, even if the statements were otherwise actionable, Plaintiff does not 

sufficiently allege that NewsGuard made these statements with actual malice, 

as required for public figures like NewsGuard. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 40 of 55



41 
 

1. The Law of Defamation 

“‘Defamation’ includes the torts of libel (usually written) and slander 

(usually oral).”  Best Van Lines, Inc. v. Walker, 490 F.3d 239, 245 n.7 (2d Cir. 

2007).  “Under New York law, to establish a claim for defamation, a plaintiff 

must plead ‘[i] a defamatory statement of fact; [ii] that is false; [iii] published to 

a third party; [iv] “of and concerning” the plaintiff; [v] made with the applicable 

level of fault on the part of the speaker; [vi] either causing special harm or 

constituting slander per se; and [vii] not protected by privilege.’”  Cummings v. 

City of New York, No. 19 Civ. 7723 (CM) (OTW), 2020 WL 882335, at *15 

(S.D.N.Y. Feb. 24, 2020) (quoting Frascatore v. Blake, 344 F. Supp. 3d 481, 

493 (S.D.N.Y. 2018) (quoting FTA Mkt. Inc. v. Vevi, Inc., No. 11 Civ. 4789 (VB), 

2012 WL 383945, at *6 (S.D.N.Y. Feb. 1, 2012))), aff’d, No. 21-1380, 2022 WL 

2166585 (2d Cir. June 16, 2022) (summary order); see also Palin v. N.Y. Times 

Co., 940 F.3d 804, 809-10 (2d Cir. 2019) (delineating these as five elements).  

Additionally, plaintiffs who are public figures must show that the defamatory 

statement was made with actual malice, defined as “knowledge that it was false 

or with reckless disregard of whether it was false or not.”  Palin, 940 F.3d at 

809 (internal quotation marks omitted) (quoting Church of Scientology Int’l v. 

Behar, 238 F.3d 168, 173-74 (2d Cir. 2001) (quoting N.Y. Times Co. v. Sullivan, 

376 U.S. 254, 280 (1964))).  “Because a defamation suit may be as chilling to 

the exercise of First Amendment freedoms as fear of the outcome of the lawsuit 

itself, courts should, where possible, resolve defamation actions at the pleading 

stage.”  Cummings, 2020 WL 882335, at *15 (quoting Adelson v. Harris, 973 F. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 41 of 55



42 
 

Supp. 2d 467, 481 (S.D.N.Y. 2013) (internal quotation marks omitted), aff’d, 

876 F.3d 413 (2d Cir. 2017) (per curiam)). 

2. The Court Dismisses Plaintiff’s Defamation Claim Against 
NewsGuard Under Rule 12(b)(6) 

The Court dismisses Plaintiff’s defamation claim pursuant to Rule 

12(b)(6) for three independent reasons: (i) the allegedly defamatory statements 

are non-actionable expressions of opinion; (ii) Plaintiff does not plausibly allege 

that the statements are false; and (iii) Plaintiff does not plausibly allege that 

NewsGuard made the statements with actual malice. 

a. The Allegedly Defamatory Statements Are Protected 
Opinion 

“Expressions of opinion, as opposed to assertions of fact, are deemed 

privileged and, no matter how offensive, cannot be the subject of an action for 

defamation.”  Mann v. Abel, 10 N.Y.3d 271, 276 (2008) (citations omitted); see 

also Frascatore, 344 F. Supp. 3d at 494 (“[S]tatements that do not purport to 

convey facts about the plaintiff, but rather express certain kinds of opinions of 

the speaker, do not constitute defamation.” (quoting Elias v. Rolling Stone LLC, 

872 F.3d 97, 110 (2d Cir. 2017))).  “Whether a statement constitutes a 

protected opinion or actionable fact depends on ‘the content of the 

communication as a whole, its tone and apparent purpose.’”  Dfinity Found. v. 

N.Y. Times Co., 702 F. Supp. 3d 167, 174 (S.D.N.Y. 2023) (quoting MiMedx 

Grp., Inc. v. Sparrow Fund Mgmt. LP, No. 17 Civ. 7568 (PGG) (KHP), 2018 WL 

847014, at *6 (S.D.N.Y. Jan. 12, 2018) (citing Immuno AG v. Moor-Jankowski, 

77 N.Y.2d 235 (1991)), report and recommendation adopted, No. 17 Civ. 7568 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 42 of 55



43 
 

(PGG), 2018 WL 4735717 (S.D.N.Y. Sept. 29, 2018)), aff’d, No. 23-7838, 2024 

WL 3565762 (2d Cir. July 29, 2024) (summary order). 

The New York Court of Appeals has set forth four factors to help courts 

sort protected opinions from actionable facts:  

[i] an assessment of whether the specific language in 
issue has a precise meaning which is readily 
understood or whether it is indefinite and ambiguous; 
[ii] a determination of whether the statement is capable 
of being objectively characterized as true or false; [iii] an 
examination of the full context of the communication in 
which the statement appears; and [iv] a consideration 
of the broader social context or setting surrounding the 
communication including the existence of any 
applicable customs or conventions which might signal 
to readers or listeners that what is being read or heard 
is likely to be opinion, not fact. 

Celle v. Filipino Rep. Enters., 209 F.3d 163, 178-79 (2d Cir. 2000) (internal 

quotation marks omitted) (quoting Steinhilber v. Alphonse, 68 N.Y.2d 283, 292 

(1986) (internal quotation marks omitted)).  The plaintiff bears the burden of 

“establish[ing] that in the context of the entire communication a disputed 

statement is not protected opinion.”  Id. at 179.  “Whether a statement is a fact 

or opinion is a question of law … appropriately raised at the motion to dismiss 

stage.”  Dfinity Found., 702 F. Supp. 3d at 174 (internal quotation marks 

omitted and alteration adopted). 

“In conducting its analysis, the Court ‘recognize[s] and utilize[s] the 

important distinction between a statement of opinion that implies a basis in 

facts which are not disclosed to the reader or listener and a statement of 

opinion that is accompanied by a recitation of the facts on which it is based or 

one that does not imply the existence of undisclosed underlying facts.”  

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 43 of 55



44 
 

Frascatore, 344 F. Supp. 3d at 494 (alterations in original) (emphases added) 

(quoting Elias, 872 F.3d at 111 (quoting Celle, 209 F.3d at 178)).  The former is 

actionable because a reasonable reader would infer that the writer knows 

certain facts, unknown to the audience, that support the opinion and are 

detrimental to the person toward whom the communication is directed; the 

latter is not actionable because a statement of opinion offered after a recitation 

of the facts on which it is based is likely to be understood by the audience as 

conjecture.  See Gross v. N.Y. Times Co., 82 N.Y.2d 146, 152-54 (1993). 

Plaintiff alleges that NewsGuard defamed it by labeling its publication 

“anti-U.S.,” thus “malign[ing] the loyalty and patriotism of [Plaintiff’s] staff.”  

(SAC ¶¶ 179-182(a)).  This allegation derives from a statement in NewsGuard’s 

Nutrition Label, which states that Consortium News is “[a] website that covers 

international politics from a left-wing, anti-U.S. perspective that has published 

false claims about the Ukraine-Russia war and other international conflicts.”  

(Id. ¶ 51 (emphasis added) (quoting id., Ex. A)).  The “anti-U.S. perspective” 

label, however, is a protected expression of NewsGuard’s opinion.  After all, 

“anti-U.S.” does not have a precise, readily understood meaning and is not 

capable of being objectively characterized as true or false.  See Celle, 209 F.3d 

at 178-79.  One need look no further than the Second Amended Complaint, 

wherein Plaintiff says that “criticiz[ing] American policy does not render a 

writer or a news organization ‘anti-U.S.’ but is the highest form of citizenship.”  

(SAC ¶ 180).  That is, Plaintiff takes “anti-U.S.” to mean critical of (but not 

unilaterally opposed to) U.S. policy, and a reasonable reader might agree.  A 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 44 of 55



45 
 

different, but equally reasonable, reader could take it to mean that Plaintiff is 

aiming to undermine the U.S. in some way, or that Plaintiff is opposed to the 

current U.S. government.  The term has a “debatable, loose[,] and varying” 

meaning in contemporary political discourse, like the terms “fellow traveler,” 

“fascis[t],” and “radical right.”  Buckley v. Littell, 539 F.2d 882, 894 (2d Cir. 

1976), cert. denied, 429 U.S. 1062 (1977).   

The similar phrase “anti-American” was previously found to be the 

protected “opinion of a person ‘voicing no more than a highly partisan point of 

view.’”  Egiazaryan v. Zalmayev, 880 F. Supp. 2d 494, 507 (S.D.N.Y. 2012) 

(quoting Immuno AG., 77 N.Y.2d at 255).  As such, “anti-U.S.” cannot be 

objectively characterized as true or false.  The phrase is, essentially, a tamed 

form of political invective, akin to (but not as inflammatory as) other terms that 

have been found to be protected opinion, such as “xenophobic,” Ganske v. 

Mensch, 480 F. Supp. 3d 542, 553-54 (S.D.N.Y. 2020), and “racist,” Ratajack v. 

Brewster Fire Dep’t Inc. of Brewster-Se. Joint Fire Dist., 178 F. Supp. 3d 118, 

165-66 (S.D.N.Y. 2016).10  It is an instance of “loose language or undefined 

 
10  The Court also rejects Plaintiff’s argument, based on Westmoreland v. CBS, Inc., 596 F. 

Supp. 1170 (S.D.N.Y. 1984), that pairing “anti-U.S.” — a phrase that, Plaintiff concedes, 
“standing alone … would likely be a statement of opinion” (Pl. NG Opp. 24) — with 
statements that Plaintiff publishes false claims and fails to regularly correct errors, 
transmutes a protected opinion into a statement that is actionable as defamation.  The 
comparison to Westmoreland is inapt.  In Westmoreland, the statement that General 
Westmoreland engaged in a “conspiracy” was paired with accusations that the General 
had ordered “his officers to draw dishonest conclusions and give false reports.”  596 F. 
Supp. at 1172.  The attendant “factual” allegations here do not transform the phrase 
“anti-U.S.” into an actionable one.  And for reasons discussed in this subsection, 
NewsGuard’s statements regarding Plaintiff’s publication of false claims and failure to 
regularly correct errors form part of NewsGuard’s Nutrition Labels, which is a subjective 
rating system that constitutes protected opinion. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 45 of 55



46 
 

slogans that are part of the conventional give-and-take in our economic and 

political controversies.”  Old Dominion Branch No. 496, Nat’l Ass’n of Letter 

Carriers, AFL-CIO v. Austin, 418 U.S. 264, 284 (1974) (quoting Cafeteria Emps. 

Loc. 302 v. Angelos, 320 U.S. 293, 295 (1943)). 

Plaintiff also alleges that NewsGuard defamed it by labeling its website 

untrustworthy.  Specifically, NewsGuard placed a “red ‘X’ in its ‘Nutrition’ label 

next to the journalistic standard marked ‘Regularly corrects or clarifies errors.’”  

(SAC ¶ 161 & Ex. A).  This is one of the nine “journalistic practice” criteria on 

which NewsGuard bases its rating of a news organization’s trustworthiness, 

reliability, and ethics.  (Id. ¶ 32).  The Court finds that, in the context of its 

rating system, NewsGuard’s rating of Plaintiff’s error-correction practice is 

protected opinion.  

NewsGuard says that its rating system is the product of “human 

judgment [exercised] to assess a site’s performance on each of the nine 

criteria.”  (SAC, Ex. B at 7).  In other words, NewsGuard discloses that it 

“chooses the inputs for its [rating] system and decides how to weigh them” and, 

therefore, its rating system is an “inherently subjective” protected “statement[ ] 

of opinion.”  Davis v. Avvo, Inc., 345 F. Supp. 3d 534, 541 (S.D.N.Y. 2018).  The 

rating system is akin to “restaurant ratings and reviews[, which] almost 

invariably constitute expressions of opinion.”  Themed Rests., Inc. v. Zagat 

Survey, LLC, 802 N.Y.S.2d 38, 40 (1st Dep’t 2005) (citing Mr. Chow of N.Y. v. 

Ste. Jour Azur S.A., 759 F.2d 219, 227-28 (2d Cir. 1985) (“[Restaurant reviews] 

are to a large extent controlled by personal tastes.  The average reader 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 46 of 55



47 
 

approaches a review with the knowledge that it contains only one person’s 

views of the establishment.”)).  Indeed, Plaintiff acknowledges that “reasonable 

people (and news organizations) have reached a divergent set of views as to” the 

very topics underlying NewsGuard’s rating, including “the widespread influence 

of neo-Nazis in Ukraine.”  (SAC ¶ 105; see also id. ¶¶ 82 (“reasonable 

interpretation”), 98 (“a matter of interpretation”), 115 (“reasonable inference”)).  

Inasmuch as NewsGuard’s statement about Plaintiff’s tendency to correct 

errors forms part of its nine-criteria rating system, it is protected opinion. 

Furthermore, NewsGuard’s full disclosure of the facts underlying these 

statements demonstrates that, in context, both categories of allegedly 

defamatory statements are protected opinion.  Recall that a statement 

accompanied by a recitation of the facts on which it is based is not actionable 

because it is likely to be understood by the audience as conjecture.  See 

Frascatore, 344 F. Supp. 3d at 494; Gross, 82 N.Y.2d at 152-54.  Here, 

NewsGuard fully discloses the facts that form the basis of its allegedly 

defamatory statements.  In fact, in the “Content” section of its Nutrition Label 

for Consortium News, NewsGuard details the factual basis for its belief that 

certain claims in Plaintiff’s articles are “false and misleading.”  (SAC, Ex. N at 

3-8).  Likewise, NewsGuard explains the factual basis for its “anti-U.S. 

perspective” description, namely, that Plaintiff’s “commentary is frequently 

critical of the foreign policy of the U.S. and other Western countries, often 

describing them as ‘imperialistic,’” including one article that described the 

United States as “the most tyrannical and murderous regime on earth, by a 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 47 of 55



48 
 

truly massive margin,” and another stating that the U.S. government “act[ed] 

foolishly and against [its] best interest” in Ukraine.  (Id. at 2-3).  A user of 

Plaintiff’s website who subscribes to NewsGuard’s service can access this 

detailed explanation simply by hovering over the NewsGuard rating and 

clicking “SEE THE FULL NUTRITION LABEL.”  (Id., Ex. L; see also NG Reply 7-

8). 

The link in the Nutrition Label is factually indistinguishable from “the 

inclusion of a hyperlink to a report or article in a communication shared on an 

Internet forum[, which] is a sufficient means of disclosing a factual basis on 

which an opinion rests.  Ganske, 480 F. Supp. 3d at 554 (citing Adelson, 973 

F. Supp. 2d at 484-85 (“The hyperlink is the twenty-first century equivalent of 

the footnote for purposes of attribution in defamation law[.]”); Mirage Ent., Inc. 

v. FEG Entretenimientos S.A., 326 F. Supp. 3d 26, 38 (S.D.N.Y. 2018) (finding 

statement not actionable as defamation where defendant linked to an article 

providing the basis for her opinion)).  Because NewsGuard hyperlinks to the 

detailed factual basis for its rating, a reasonable reader is likely to understand 

NewsGuard’s trustworthiness rating to be non-actionable opinion.11 

 
11  The Court rejects Plaintiff’s argument that NewsGuard’s hyperlinking to the detailed 

factual basis for its opinion in fact supports the opposite conclusion.  (Pl. NG Opp. 29).  
Plaintiff cites Gross v. N.Y. Times, 82 N.Y.2d 146, 155-56 (1993), for the proposition 
that the imprimatur of fact inherent in detailed news articles mitigates against a finding 
of opinion.  That might be true in the context of the news section of a newspaper, where 
an allegation of “corrupt[ion]” was published in Gross; however, it is not the case in the 
context of NewsGuard’s subjective news rating system, which is more like a 
newspaper’s editorial section.  Cf. id. at 156. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 48 of 55



49 
 

b. Plaintiff Does Not Plausibly Allege That the Challenged 
Statements Are False 

In the alternative, NewsGuard argues that if its statements are not 

protected opinion, Plaintiff nevertheless fails to plausibly allege that the 

allegedly defamatory statements are false.  (NG Br. 20).  Falsity is an element of 

any defamation claim.  See Cummings, 2020 WL 882335, at *15.  “Despite 

truth often being framed as a defense to [defamation], the burden of proving 

the falsity of a statement rests with the plaintiff.”  Leidig v. BuzzFeed, Inc., 371 

F. Supp. 3d 134, 143 (S.D.N.Y. 2019), aff’d, 788 F. App’x 76 (2d Cir. 2019) 

(summary order).  “Where the substance, the gist, or the sting of a statement is 

true, it cannot be [defamatory].”  Id. (alterations adopted) (internal quotation 

marks omitted).  Plaintiff does not plausibly allege that the anti-U.S. label, or 

NewsGuard’s statement that it publishes false content, is false.  Thus, Plaintiff 

fails to establish an element of its defamation claim. 

As for the “anti-U.S. perspective” phrase, Plaintiff does not appear to 

contest NewsGuard’s argument that the phrase is not false.  (See generally Pl. 

NG Opp.).  Nor should it.  In the Second Amended Complaint, Plaintiff proudly 

acknowledges that it “criticize[s] American policy” (SAC ¶ 180), and that it 

holds “views that differ or dissent from policies of the United States and its 

allies” (id. ¶ 24; see also id. ¶¶ 47, 65, 83(a), 91(a), 106(a), 117(a), 135(a), 142, 

151-152, 155).  No doubt, the “gist” of the “anti-U.S. perspective” phrase is 

true.  Leidig, 371 F. Supp. 3d at 143.  Consequently, Plaintiff does not 

adequately plead that the “anti-U.S. perspective” statement is false. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 49 of 55



50 
 

As for the statements that Consortium News publishes false information, 

here, too, Plaintiff does not plausibly allege that these statements are false.  It 

is true that, in the Second Amended Complaint, Plaintiff contests NewsGuard’s 

assessment of some Consortium News articles.  (See Pl. NG Opp. 22).  For 

example, NewsGuard reporter Zachary Fishman identified as “false” the 

statement in a Consortium News article that “Washington organized a coup 

against a democratically elected government” in Ukraine.  (SAC ¶ 74 (citing id., 

Ex. C at 3)).  In an email exchange with Consortium News editor-in-chief Joe 

Lauria, Fishman explained his belief that, to the contrary, Ukraine’s 2014 

revolution “ha[d] the markings of a popular uprising.”  (Id., Ex. C at 3).  Plaintiff 

claims that the belief that Washington organized a coup in Ukraine “reflect[s] a 

widely held view of the U.S. role in the 2014 coup in Ukraine” and cites a BBC 

report about a leaked phone call between two top U.S. diplomats, as well as 

some other articles, in support of this view.  (Id. ¶¶ 76-81).   

Plaintiff does not allege that its position is true and NewsGuard’s is false.  

Rather, Plaintiff concedes that its position is but one perspective.  With respect 

to the coup statement, Plaintiff claims that the other news organizations’ 

articles demonstrate that Consortium News’s “commentary that the U.S. had 

‘organized’ a coup is derived from a reasonable interpretation of known facts 

and of recent history,” and, therefore, should not have been labeled false.  (SAC 

¶ 82 (emphasis added)).  Likewise, Plaintiff claims that its writers’ view of the 

influence of neo-Nazis in Ukraine is “a matter of interpretation and inference … 

shared by other reputable news organizations” (id. ¶ 98), and that its view that 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 50 of 55



51 
 

a 2018 bombing in Syria was a “false flag incident” is one that “other media 

organizations have also expressed” and that “arises out of a reasonable 

inference” (id. ¶¶ 107-109, 115).  (See also id. ¶¶ 86 (“an analysis shared by 

reputable writers and organizations”), 134 (“a statement derived from known 

facts and shared by others in the public realm”)).  In sum, rather than alleging 

that NewsGuard’s statements are false, Plaintiff alleges that its statements are 

matters of interpretation and influence that might be true, which is plainly 

insufficient to state a defamation claim. 

c. Plaintiff Does Not Plausibly Allege Actual Malice 

A third basis for dismissal of Plaintiff’s defamation claim arises from 

Plaintiff’s failure to plausibly allege that NewsGuard made the allegedly 

defamatory statements with actual malice.  To recap, when alleging 

defamation, plaintiffs who are public figures must show that the defamatory 

statement was made with actual malice, i.e., knowledge that it was false or 

reckless disregard as to whether it was false.  See Palin, 940 F.3d at 809.  

“Those who have voluntarily sought and attained influence or prominence in 

matters of social concern are generally considered public figures.”  Celle, 209 

F.3d at 176 (citing Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345 (1974)).  

Plaintiff does not contest its status as a public figure (see Pl. NG Opp. 18), and 

thus it must plead and prove actual malice by “clear and convincing evidence,” 

which is a “heavy burden.”  Contemp. Mission, Inc. v. N.Y. Times Co., 842 F.2d 

612, 621 (2d Cir. 1988) (internal quotation marks omitted); see also Biro v. 

Condé Nast, 807 F.3d 541, 546 (2d Cir. 2015) (“[A] public-figure plaintiff must 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 51 of 55



52 
 

plead plausible grounds to infer actual malice by alleging enough facts to raise 

a reasonable expectation that discovery will reveal evidence of actual malice.”  

(internal quotation marks omitted and alteration adopted)). 

 The principal evidentiary support for Plaintiff’s actual malice claim is an 

email exchange between NewsGuard’s Fishman and Consortium News’s Lauria, 

in which Fishman acknowledged that Consortium News “has a regular pattern 

of issuing corrections.”  (SAC ¶¶ 162-164 (quoting id., Ex. C at 7)).  Fishman 

based this on the fact that he “found additional corrected articles from the past 

year since [he] first asked [Lauria] for additional examples.”  (Id., Ex. C at 7).  

Fishman went on to say: “However, many articles that have included claims I 

previously identified as false … have not been corrected[.] … Given that many 

recent false claims have gone uncorrected, do you [Lauria] believe Consortium 

News’[s] correction practices are effective?”  (Id.).   

The Court quotes at length from Fishman’s email exchange with Lauria 

because Plaintiff contends that Fishman’s acknowledgement of Plaintiff’s 

“regular pattern of issuing corrections” actually establishes knowledge of (or 

reckless disregard for) the falsity of NewsGuard’s “indicating to subscribers 

that [Plaintiff] does not regularly correct or clarify errors.”  (SAC ¶¶ 164-165).  

Not so.  Fishman’s email, read in context, does not “permit the conclusion that 

[NewsGuard] in fact entertained serious doubts as to the truth of [its] 

publication,” as NewsGuard must have in order for Plaintiff to show actual 

malice.  Church of Scientology, 238 F.3d at 174 (internal quotation marks 

omitted).  True, Fishman (and therefore NewsGuard) acknowledged that 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 52 of 55



53 
 

Plaintiff had a regular pattern (whether modest or robust, Fishman did not say) 

of issuing corrections.  But Fishman’s acknowledgment of this fact does not 

contradict another, independent fact: that Plaintiff failed to correct many of the 

articles Fishman identified.  As alleged, both things can be true.  Plaintiff has 

not established that NewsGuard doubted the veracity of its claim that 

Consortium News left false claims uncorrected.  Thus, Plaintiff cannot meet its 

heavy burden to show actual malice by means of NewsGuard’s 

acknowledgement that Plaintiff has a pattern of issuing corrections.12 

Plaintiff’s attempt to show actual malice by means of NewsGuard’s rating 

the trustworthiness of the entire Consortium News website, rather than 

individual articles or videos, also fails.  According to Plaintiff, such broad-

brush labeling demonstrates reckless disregard for whether NewsGuard’s 

warning label was false.  (See Pl. NG Opp. 20-21; SAC ¶ 57).  However, Plaintiff 

misapprehends the actual malice standard.  “‘[M]ere proof of failure to 

investigate, without more’ does not establish actual malice.”  Dongguk Univ. v. 

Yale Univ., 734 F.3d 113, 125-26 (2d Cir. 2013) (quoting Gertz, 418 U.S. at 

332).  Likewise, a failure to discover a misstatement, or a failure to review one’s 

own files, might suffice to demonstrate negligence, but not actual malice.  Id. at 

126.  Plaintiff’s argument sounds in negligence.  To accept this theory would be 

 
12  For these reasons, Project Veritas v. Cable News Network, Inc., 121 F.4th 1267 (11th 

Cir. 2024), which Plaintiff raises in its supplemental brief (see Pl. Supp. Br. 2), is 
inapposite.  The Eleventh Circuit in Project Veritas found that CNN was aware that its 
reporter’s statements were probably false.  121 F.4th at 1283.  Here, Plaintiff does not 
plausibly allege that NewsGuard knew its claim was false (based on its reporter’s claim 
that NewsGuard has a regular pattern of issuing corrections).  As alleged, NewsGuard 
knew both statements to be true. 

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 53 of 55



54 
 

akin to finding actual malice on the part of a restaurant critic who, without 

trying every dish on a restaurant’s menu, gives the restaurant a negative review 

based on a few bad meals.  Actual malice is a subjective standard, see Church 

of Scientology, 238 F.3d at 174, which is not measured by what the defendant 

could have thought or known, but what the defendant actually thought or 

knew, see, e.g., Prince v. Intercept, 634 F. Supp. 3d 114, 140 (S.D.N.Y. 2022) 

(finding no actual malice where “[d]efendants substantiated some of the[ir] 

claims” (emphasis added)). 

Finally, Plaintiff argues that NewsGuard acted with actual malice 

because it stated that Plaintiff published false content on its website before 

speaking with Plaintiff, identifying which articles were false, or giving Plaintiff 

an opportunity to respond.  (SAC ¶ 72).  However, even if Plaintiff had denied 

that it was “anti-U.S.” and “published false claims,” and NewsGuard went 

ahead and published the claims, this would be insufficient.  See Edwards v. 

Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 556 F.2d 113, 121 (2d Cir. 1977) (observing that 

actual malice “cannot be predicated on mere denials, however vehement”). 

  

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 54 of 55



55 
 

CONCLUSION 

For the above reasons, the Government’s motion to dismiss and 

NewsGuard’s motion to dismiss are both GRANTED in their entirety.  The 

Court dismisses the Second Amended Complaint with prejudice.13  The Clerk of 

Court is directed to terminate all pending motions, adjourn all remaining dates, 

and close this case. 

 SO ORDERED. 
 
Dated: March 26, 2025 
  New York, New York  __________________________________ 

KATHERINE POLK FAILLA 
United States District Judge 

 

 
13  Plaintiff has twice amended its complaint and has not sought leave to amend a third 

time.  Given the analysis above, the Court does not believe that further amendment 
would remedy the jurisdictional, procedural, and pleading deficiencies outlined in this 
Opinion.  See Baines v. Nature’s Bounty (NY), Inc., No. 23-710, 2023 WL 8538172, at *3 
(2d Cir. Dec. 11, 2023) (summary order) (finding no abuse of discretion in denying leave 
to amend where plaintiffs had “already amended their complaint once in the face of a 
pre-motion letter from Defendants,” and then “requested leave to amend again in a 
single, boilerplate sentence without specifying what allegations they could add or how 
amendment would cure any deficiencies”); Binn v. Bernstein, No. 19 Civ. 6122 (GHW) 
(SLC), 2020 WL 4550312, at *34 (S.D.N.Y. July 13, 2020) (“To grant Plaintiffs leave to 
amend would be allowing them a ‘third bite at the apple,’ which courts in this district 
routinely deny.” (collecting cases)), report and recommendation adopted, No. 19 Civ. 
6122 (GHW), 2020 WL 4547167 (S.D.N.Y. Aug. 6, 2020); Gorman v. Covidien Sales, LLC, 
No. 13 Civ. 6486 (KPF), 2014 WL 7404071, at *2 (S.D.N.Y. Dec. 31, 2014) (noting that 
“it remains ‘proper to deny leave to replead where ... amendment would be futile’” 
(quoting Hunt v. Alliance N. Am. Gov’t Income Tr., Inc., 159 F.3d 723, 728 (2d Cir. 
1998))); cf. Nat’l Credit Union Admin. Bd. v. U.S. Bank Nat’l Ass’n, 898 F.3d 243, 257-58 
(2d Cir. 2018) (“Simply put, a busy district court need not allow itself to be imposed 
upon by the presentation of theories seriatim.” (internal quotation marks omitted)).   

Case 1:23-cv-07088-KPF     Document 73     Filed 03/26/25     Page 55 of 55


	BACKGROUND0F
	A. Factual Background
	1. NewsGuard’s Labeling of Online News Sources
	2. The “Misinformation Fingerprints” Contract Between the Government and NewsGuard
	3. NewsGuard’s Labeling of Plaintiff’s Website

	B. Procedural Background

	DISCUSSION
	A. Legal Standards
	1.  Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(1)
	a.  Sovereign Immunity
	b.  Standing

	2.  Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6)

	B. Plaintiff’s First Amendment Claim
	1. The Court Dismisses Plaintiff’s First Amendment Claim Against NewsGuard Under Rule 12(b)(6) for Failing to Allege State Action
	2. The Court Dismisses Plaintiff’s First Amendment Claim Against the United States Under Rules 12(b)(1) and 12(b)(6)
	a.  No Damages Claim Is Available Against the United States for First Amendment Violations3F
	i. The United States Has Not Waived Sovereign Immunity for Such a Claim



	ii. There Is No Bivens Remedy for Plaintiff’s First Amendment Claim
	b. Plaintiff Lacks Standing to Pursue Injunctive Relief
	c. Plaintiff Cannot Pursue Declaratory Relief Against Defendants

	d. Alternatively, the Court Could Dismiss Plaintiff’s First Amendment Claim Against the Government Under Rule 12(b)(6)
	i. Plaintiff Does Not Plausibly Allege Coercive Conduct
	ii. Plaintiff Does Not Plausibly Allege Viewpoint Discrimination
	e. Executive Order 14149 Does Not Impact the Court’s Analysis

	C. Plaintiff’s Defamation Claim Against NewsGuard
	1. The Law of Defamation

	2. The Court Dismisses Plaintiff’s Defamation Claim Against NewsGuard Under Rule 12(b)(6)
	a. The Allegedly Defamatory Statements Are Protected Opinion
	b. Plaintiff Does Not Plausibly Allege That the Challenged Statements Are False

	c. Plaintiff Does Not Plausibly Allege Actual Malice

	CONCLUSION



